Ahold-dochter US Foodservice in het rood

Het door fraude geteisterde Ahold-onderdeel US Foodservice is vorig jaar in de rode cijfers gekomen. Het bedrijfsresultaat van deze Amerikaanse groothandel is uitgekomen op 200 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van 160 miljoen euro het jaar ervoor.

Supermarktconcern Ahold, dat vanochtend een nettoverlies bekendmaakte van 1 miljoen euro tegen 1,2 miljard euro een jaar eerder, zegt dat het slechtere resultaat bij US Foodservice vooral komt door ,,een verzwakking van de inkooppositie'', waardoor inkoopprijzen stegen. Ook wordt het concern door leveranciers gedwongen nota's sneller te betalen. Dat laatste is een gevolg van het fraudeschandaal bij US Foodservice.

De eind vorig jaar aangetreden topman L. Benjamin van US Foodservice kondigde vanochtend extra maatregelen aan om het bedrijf nog dit jaar winstgevend te maken. Hij onderhandelt met de belangrijkste leveranciers om lagere prijzen af te dwingen. Verder acht hij de kans groot dat er opnieuw gereorganiseerd moet worden bij de groothandel, die vooral levert aan restaurants, kantines en scholen.

US Foodservice, ontstaan uit diverse overnames die tezamen tenminste 7 miljard dollar kostte, was een belangrijke oorzaak voor de halvering van Aholds bedrijfsresultaat vóór goodwill en bijzondere lasten vorig jaar tot 1,07 miljard euro, bij een omzet van 56,1 miljard euro, 10 procent minder dan in 2002. Financieel bestuurder H. Ryöppönen wilde niet zeggen of Ahold dit jaar winst zal maken: ,,Het zal moeilijk zijn het resultaat sterk te verbeteren.''

Ook het bedrijfsresultaat van Albert Heijn daalde. Dat nam vorig jaar af met 23 procent tot 201 miljoen euro. Dat kwam doordat klanten uitweken naar concurrenten en door de lagere winstmarges als gevolg van de prijzenoorlog. Het marktaandeel van AH daalde van 27,6 procent naar 26,7 procent.

Ahold maakte vanochtend bekend dat Albert Heijn in het vierde kwartaal iets beter presteerde dan in de eerste drie kwartalen van vorig jaar. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2002 daalde het bedrijfsresultaat met 7 procent tot 64 miljoen euro bij een omzet die 1 procent daalde.

De sterke reductie van Aholds verlies, tot 1 miljoen euro, is te danken aan de veel lagere afboeking van goodwill over 2003. Daarentegen zijn rentelasten min of meer hetzelfde gebleven, terwijl de schuld van het bedrijf daalde van 12,3 tot 7,5 miljard euro.

Het resultaat bij Ahold werd verder gedrukt door een bedrag van 170 miljoen euro dat werd uitgegeven aan accountants, juristen en andere adviseurs.