Webcongres: vorm de publieke omroep om naar het BBC-model

De 150 leden van het webcongres van NRC Handelsblad reageerden op de stelling: de publieke omroep moet worden omgevormd naar het BBC-model, waardoor de omroepverenigingen hun macht zullen verliezen. Een ruime meerderheid was het hiermee eens.

Eens

Michiel Groeneveld, Terneuzen: ,,Elke omroep vindt dat de eigen nestgeur tot uitdrukking moet komen in amusementsprogramma's, actualiteiten of documentaires en dat is zeker geen eerste criterium voor kwaliteit. De trend van de laatste jaren is dan ook nog eens om omroepidentiteiten op een hoop te gooien door horizontaal te programmeren. Daarmee is de herkenbaarheid voor het gemiddelde omroeplid en voor de mediaconsument ook vertrokken en is er weinig meer tegen een nationale omroep.''

Arie den Boer, Alblasserdam: ,,De omroepverenigingen dienen alleen het eigen belang van het management. Hoge salarissen en weinig of geen principes. De tijd van de ideologen is passé.''

Piet Buwalda, Den Haag: ,,Al vanaf mijn jeugd hoop ik op een nationale omroep naar het BBC-model. Alleen zo kan immers een reclameloos tegenwicht op goed niveau worden geboden tegen de commerciële omroepen en kan de commercialisering en popularisering, die nu ook de publieke omroep meer en meer in zijn greep krijgt, worden teruggedrongen.''

Maurice Ackermans, 's-Hertogenbosch: ,,Een bundeling van journalistieke kwaliteit en inhoudelijke diepgang op de publieke netten is absoluut nodig als tegenwicht tegen de commerciële zenders, die erop uit lijken te zijn ons collectief te debiliseren. Wat men overigens ook allemaal herprogrammeert of reorganiseert, als men ons – al is het ten minste op één net – maar verlost van die vreselijke reclameterreur. Het is doorgaans van een oppervlakkigheid en ranzigheid die te gênant is om naar te kijken.''

Jasper Beckeringh, Rotterdam: ,,De BBC is niet een publieke omroep. De BBC is een systeem op zich. Wil je BBC-achtige praktijken, dan dien je ook het BBC-systeem over te nemen. Maar het is zeker de moeite waard. De publieke omroepen moeten nu leden werven om meer geld en zendtijd binnen te krijgen. Een BBC-bestel ontloopt deze vorm van marktwerking en kan kwaliteit aanbieden.''

Annet Wermers, Oldenzaal: ,,Een goed idee om de kijkcijfers niet langer als criterium te gebruiken voor de publieke omroepen. De commerciële zenders kunnen zich daar wel op richten. De publieke zender zou een aanbod kunnen uitzenden dat zo gevarieerd is dat al die zuilen niet meer nodig zijn. In plaats van een versnipperd aanbod van steeds dezelfde programma's met telkens een iets ander kleurtje kan de publieke zender dan de kwaliteit als leidraad nemen.''

Nel van der Heijden-Rogier, Vught: ,,Het Nederlandse omroepbestel is een allegaartje geworden van allerlei modellen, zonder duidelijke structuur. De zenderkleuring is een misgreep gebleken.

Een ingekleurde omroepvereniging kan onmogelijk zijn op enige variatie beluste leden bevredigen. Sleutelen in de marge helpt niet langer. Bedenk aan de hand van de eigen ervaringen en van allerlei buitenlandse voorbeelden een sluitend nieuw model.''

Hennie van IJzerloo, Hilversum: ,,Geen reclame, herkenbaarheid, constante programmering, niveau: het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Gelijk beginnen zou ik zeggen.''

Oneens

Jasper Nijdam, Columbus, Ohio, VS: ,,In geen land ter wereld is de publieke tv zo divers als in Nederland. Prachtig. Niet de macht van de omroepen dient gebroken te worden, maar die van alle tussenbaasjes en bureaucratie. Verder moeten de omroepgegevens vrijgegeven worden, zodat de ledenbestanden geschoond worden van alle gidsleden. En omroepen moeten goed kijken hoe ze met behoud van hun eigen identiteit kunnen samenwerken. Studio's delen, redacties delen, archieven delen, enz.''

Colard Sjerps, Raalte: ,,De invloed van de overheid op radio en tv moet juist verminderen. Als de overheid een boodschap wil ventileren, laat die dan zendtijd kopen, maar laat de markt haar werk doen. Bovendien vind ik dat de commerciëlen zich in toenemende mate bewust zijn van hun positie en op zoek zijn naar wegen die een combinatie zijn van `kwaliteits-tv' en hoge kijkcijfers.''

Ingrid Petiet, Zwolle: ,,Maak maar een nieuw systeem en dan op de Nederlandse manier. Na-apen werkt niet. En laten de publieken dan vooral letten op de eigen sterke punten. Die zijn er genoeg. Zij hebben de commerciëlen niet nodig om bij te spieken. Maar laat Den Haag dan ook zo eerlijk zijn om niet de kijkcijfers als criterium voor de subsidies te nemen.''

Ad el Haji, Rotterdam: ,,Te makkelijk wordt commercie geassocieerd met ranzigheid, en publieke omroep met kwaliteit en verdieping. Hierdoor heeft diezelfde publieke omroep de neiging langzaam maar zeker in te slapen.''

Ralph Boekholt, Waddinxveen: ,,De BBC heeft wat de meeste Nederlandse omroepen niet hebben en de commerciële zenders al helemaal niet: stijl. Alleen door het enorme verschil in niveau is een vergelijking met de BBC niet mogelijk. Op de Nederlandse zenders onderscheid je nauwelijks meer de verschillende stromingen. Om het `brede publiek' te bedienen, is alles verworden tot een smakeloze prut.''

Hens Burger, Dordrecht: ,,De veel geroemde BBC-TV lijkt mij niet het navolgen waard. Het is met de Nederlandse omroep als met de democratie: het systeem is niet ideaal, maar een beter is er niet helaas. Dat moet ons niet beletten om naar verbetering te streven van het huidige redelijk democratische systeem, waar een `correcte' meerderheid niet geheel de dienst uitmaakt.''