`Waakhond' voor de consument

De Europese Unie moet een `waakhond' krijgen die consumenten beschermt tegen oneerlijke handelspraktijken. Dat vindt de Nederlandse Consumentenbond, die daarom een beroep doet op het Europees Parlement om volgende week in te stemmen met een voorstel van de Europese Commissie om een netwerk van toezichthouders op te richten. ,,Het voorstel is een eerste stap naar betere bescherming van de consument'', zei Klaske de Jonge, directeur van de Consumentenbond gisteren in Amsterdam, waar ze een symbolische waakhond overhandigde aan de europarlementariërs Max van den Berg (PvdA), Jules Maaten (VVD) en Kathalijne Buitenweg (GroenLinks).

Het voorstel van de Commissie gaat de Consumentenbond nog niet ver genoeg. De toezichthouder moet ook sancties kunnen opleggen aan bedrijven die consumenten misleiden. ,,Een waakhond die gromt wordt niet serieus genomen'', zegt De Jonge. Ze pleit ervoor dat ook Nederland een nationale toezichthouder voor consumentenzaken invoert, zoals de meeste EU-landen hebben. Nederland is nu een dankbare vestigingsplaats voor buitenlandse malafide bedrijven. Bij de Consumentenbond regent het klachten over illegale loterijen, geld-terug-acties, tickets voor vliegmaatschappijen die niet bestaan, agressieve incasso-praktijken en misleidende verkoopmethoden.