De lezer schrijft over het gebruik van `inside'-informatie

We lezen steeds vaker over de zogenaamde `inside'-information. De bron van gevoelige informatie, van geheime informatie, van snedige kenners-analyses. De BBC maakte er via haar journalist Andrew Gilligan letterlijk een slachtoffer mee, in de zaak van de wapenexpert Kelly.

De laatste tijd zien we een veel subtielere karaktermoord door middel van de reeks negatieve artikelen over de Koninklijke Olie/Shell, zoals van Carola Hoyos van de Financial Times en ook van journalisten van kranten als de Times, de International Herald Tribune, NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad.

NRC Handelsblad kwam er op 13 april ook mee: `,,Het zou mij verrassen als je de schuld bij slechts twee mensen kan neerleggen'', aldus een anonieme Shell-kenner in de zakenkrant'.

Klakkeloos neemt `een uwer redacteuren' een ongefundeerd, twijfelachtig stukje journalistiek over van de FT. Kennelijk letten hoofdredacteuren minder nauwkeurig op de journalistieke ethiek van hun werknemers. En die werknemers nemen het blijkbaar ook niet al te nauw. ,,Journalisten verzinnen steeds vaker bronnen, om zo hun eigen ideeën kracht bij te zetten'', aldus een integere medewerker van een slecht oplettende krant, die niet genoemd wilde worden.