VEB: overnamebod op KLM is te laag

Aandeelhouders van KLM krijgen de helft te weinig bij het overnamebod van Air France. De Franse luchtvaartmaatschappij biedt circa 17,80 euro per aandeel, terwijl het eigen vermogen per aandeel ruim 34 euro bedraagt.

Dit stelt de Vereniging van Effectenbezitters naar aanleiding van het vorige week verschenen biedingsbericht. Komende maandag komen de aandeelhouders bijeen om over het Franse bod te spreken. Wanneer vervcolgens meer dan 70 procent van de aandelen worden aangeboden, is de overname een feit.

De VEB vindt het bod ook te laag gezien de verwachte winstgevendheid van KLM. Vanochtend maakte het luchtvaartbedrijf bekend dit jaar met winst te zullen afsluiten, terwijl eerder nog van een klein verlies sprake was. Volgens de VEB betaalt Air France zeven keer de verwachte winst van het komende boekjaar en vijf maal de winst van boekjaar 2005/2006. ,,Voor andere luchtvaartmaatschappijen wordt 17 keer de winst 2004 en 11 keer de winst 2005 betaald'', stelt directeur P. de Vries van de VEB. Landingsrechten en de merknaam KLM zou de waarde nog verhogen.

KLM wilde vanochtend niet reageren op de beweringen van de VEB. ,,Maandag komen we met een duidelijk repliek''.

Financieel analist R. Brakenhoff van Kempen houdt vast aan zijn eerdere oordeel dat het bod van Air France fair is. ,,De VEB kijkt naar het eigen vermogen, maar dat zegt niets over de toekomst. Eigen vermogen zegt me helemaal niets.'' Ook het argument dat er op grond van de verwachte winsten te weinig wordt betaald vindt hij niet geldig. ,,Ik heb geleerd dat je in de luchtvaart hoogstens één kwartaal vooruit kan kijken.'' Mede door een reeks aan incidenten (11 september, sars Irak) heeft KLM de afgelopen jaren per saldo nauwelijks winst gemaakt: sinds 1998 werd 49 miljoen euro aan winst behaald. ,,Als het een bod in contanten was geweest, had ik meer begrip voor de argumenten van de VEB gehad. Doordat er een ruil met aandelen Air France plaatsvindt, kan je van het verwachte herstel in de luchtvaart profiteren'', aldus Brakenhoff.

Over de waarde van de landingsrechten en de naam is de analist eveneens duidelijk. ,,De waarde van de naam is nauwelijks te bepalen en landingsrechten waren een paar jaar geleden nog geld waard: in Amsterdam en Parijs is er genoeg ruimte en nu zijn alleen de rechten voor het Londense Heathrow nog geld waard.''