Scratchen met een sousafoon

Het lijkt vergezocht om de brassband-traditie te verbinden met de verworvenheden van de hiphop. Maar zo is het niet: de ritmes van dat genre kun je zien als sterk gecondenseerde funk, en dat heeft zijn wortels weer voor een deel in de `second line'-ritmiek van New Orleans, bakermat van een rijke brassband-cultuur.

Ziedaar de logica volgens de Amerikaanse Youngblood Brass Band, die de bruggehoofdfunctie van de funk nog flink aandikt door niet te zuinig met citaten van funkpionier George Clinton rond te strooien.

Op de plaat werkt de groep, twee slagwerkers, vijf koperblazers en een relatief eenzame saxofonist, met gastrappers als Mike Ladd en Talib Kweli. Live is het David Henzie-Skogen, die zijn aandacht verdeelt tussen zijn snaredrum en de microfoon. Zijn woordenstromen zullen met hun onverholen anti-Bush-boodschappen goed bedoeld zijn, maar vallen door de bloedserieuze voordracht uit de toon bij het bruisend klinkende kopergeschal en de pittig gesyncopeerde ritmes van het ensemble.

Toch schuilt daarin nog een link met de hiphop. Sousafoonspeler Nat McIntosh, met Henzie-Skogen oprichter van de band, geeft tussen zijn kogelronde baslijnen door heuse scratch-effecten ten beste, en andere geluiden die marspionier John Philip Sousa vast niet zo bedoeld heeft. Daarmee is hij een belangrijke steunpilaar in het geluid dat he niet van individuele solistische hoogstandjes moet hebben, maar van een collectief gevoel voor feest en andere zaken die het publiek doen bewegen.

Temidden van het goeddeels zelfgeschreven repertoire, slim tussen hiphop en New Orleans hinkend, valt een cover niet uit de toon. Human Nature krijgt oneindig meer funk mee dan je zou verwachten van een nummer dat ontsproot aan de samenwerking tussen Michael Jackson en de gladde studiojongens van Toto. Net als twintig jaar eerder de Dirty Dozen Brassband gooit de Youngblood Brass Band het koper met veel effect op straat.

Concert: Youngblood Brass Band. Gehoord: 14/4, Vera Groningen. Herhaling 15/4 Utrecht, 16/4 Rotterdam, 17/4 Enschede.