Oproep voor bio-producten

Meer dan dertig maatschappelijke organisaties gaan hun leden het komende halfjaar via hun websites en bladen oproepen meer biologisch voedsel te kopen. De 34 verenigingen, waaronder grote clubs als de ANWB, Greenpeace en FNV Bondgenoten, hebben samen ongeveer 4,5 miljoen leden.

De actie, `Nederland gaat biologisch', begon gisteren met het uitdelen van duizend stukjes biologische taart op het Beursplein in Amsterdam. A. van den Biggelaar, directeur van Stichting Natuur en Milieu die het initiatief nam tot deze actie, sprak ongeveer twintig dagjesmensen en dertig organisatoren toe over de oproep. Drie jaar geleden was het doel dat consumenten nu 5 procent van hun inkopen biologisch zouden doen. Er is nog een lange weg te gaan, want in werkelijkheid is dat percentage pas 1,6 procent. Als drie miljoen Nederlanders wekelijks 2,50 euro meer uitgeven aan biologische producten, verdubbelt dit percentage, zo rekende Van den Biggelaar voor. Dat zou die drie miljoen mensen ieder elke week ongeveer 80 cent extra kosten in vergelijking met niet-biologische producten. ,,Biologisch is duurder, maar je krijgt er ook iets voor terug.'' Uit onderzoek zou blijken dat consumenten bereid zijn 20 procent extra neer te tellen voor een biologisch product.

H. van der Kolk, voorzitter van FNV Bondgenoten, had een schort omgedaan en deelde stukjes taart uit, die vooral bij toeristen gretig aftrek vonden. Volgens hem is het niet onlogisch dat een vakbond zich bezighoudt met biologische voeding. Biologische landbouw is arbeidsintensiever en dus goed voor de werkgelegenheid. Ook is de FNV kritisch over het gebruik van chemicaliën in de voedingsmiddelenindustrie. ,,Die stoffen zijn ook schadelijk voor de werknemers zelf.''