Geen subsidie meer voor slechte school

Minister Van der Hoeven (CDA, Onderwijs) wil de subsidie stopzetten voor scholen die onvoldoende presteren en dat niet weten te verbeteren. Dat schrijft zij aan de Tweede Kamer.

Gisteren bleek uit het jaarlijkse Onderwijsverslag van de Onderwijsinspectie dat circa 4 procent van de scholen het stempel `zwak' krijgt. Dit aantal is al jaren stabiel, maar voor het eerst lijkt er volgens de inspectie een groep circa de helft van de zwakke scholen te ontstaan die jarenlang ondermaats presteert. Bovendien kan het percentage de komende jaren oplopen tot 15, schrijft de inspectie.

Inspecteur-generaal Kervezee waarschuwde voor het ontstaan van zogeheten `achterhoedescholen', waar de prestaties van leerlingen slecht zijn, meer gespijbeld wordt, de veiligheid achterblijft en het lerarentekort het grootst is.

Met name vmbo-scholen in de grote steden zitten volgens Kervezee in de gevarenzone. Vier van de tien scholen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zegt door incidenten op school niet meer voor de veiligheid van leerlingen en leraren te kunnen instaan.

Nu is het zo dat scholen die structureel ondermaats presteren een tijd onder verscherpt toezicht komen van van de inspectie. Minister Van der Hoeven wil dat de inspectie haar voortaan ook inlicht als de prestaties dan nog achterblijven. In dat geval zal zij ,,een laatste waarschuwing'' geven, door middel van dwingende afspraken met de school. Als dan nog niets gebeurt, zal zij de subsidie stopzetten. In de praktijk zal dit sluiting van de scholen betekenen. Verder vindt de minister dat scholen geweldsincidenten voortaan verplicht moeten melden. Zij overweegt daarom een landelijk meldpunt voor schoolgeweld te beginnen, zegt een woordvoerder van de minister.

Voorzitter W. Dresscher van de Algemene Onderwijsbond (AOb) vindt dat scholen beter onder curatele gesteld kunnen worden. ,,Ik stel me een model voor dat in de VS met succes wordt toegepast. Daar vormen de vakbonden een soort traumateam dat scholen doorlicht op minpunten. Ik zou die taak hier graag op me willen nemen.''

Volgens Dresscher zijn veel scholen in de stad slachtoffer van problemen in de samenleving, zoals segregatie en geweld. Wel moeten scholen meer werk maken van veiligheidsplannen, zodat duidelijk wordt wat de visie van de school is, aldus Dresscher. ,,Soms krijgen leraren na incidenten in de klas van de directeur nog steeds te horen: `Had je maar beter moeten opletten'. Het veiligheidsbeleid op veel scholen kan professioneler.''