Beeldende kunst

En verder

Dante Gabriel Rossetti t/m 6 juni Van Gogh Museum, P. Potterstraat 7, A'dam. Dag 10-18u; Charlotte Schleiffert t/m 9 mei Mus Boijmans v Beuningen, Museumpark 18-20, R'dam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Vis vitalis; stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, 1550-1700 t/m 9 mei Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di t/m zo 11-17u; Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei, Edward Steichen t/m 25 april Kunsthal, Westzeedijk 341, R'dam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Van Corot tot Cézanne t/m 9 mei Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41. Di-zo 11-17u.

Yinka Shonibare

De meeste installaties van Yinka Shonibare in Museum Boijmans Van Beuningen bestaan uit etalagepoppen, altijd zonder hoofd, in jurken en pakken van `Dutch Wax' een vrolijk gekleurde stoffensoort met wilde patronen. Deze `Afrikaanse stoffen', al decennia ontworpen en gemaakt in Helmond en Manchester, zijn populair en veel Afrikanen dragen het als typisch voorbeeld van een `eigen' Afrikaanse identiteit. Op genadeloze buit Shonibare deze cultuurkluts uit.

Yinka Shonibare, Double Dutch t/m 24 apr Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, R'dam.

Constant

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst wijdt een expositie aan het grafische werk van Constant. Het verstilde karakter van grafische kunst komt op deze expositie goed tot zijn recht. Op het eerste gezicht tonen de werken krassende lijnen en figuren die eerder inktvlekken zijn dan herkenbare gedaantes. Met ogenschijnlijk fragiele lijnen zet Constant de mens neer als een weerloos wezen omringd door massieve kleurvlakken. Later worden zijn mensenfiguren prominenter.

Constant t/m 18 april Cobra Museum, Sandbergpelin 1-3, Amstelveen. Di-zo 11-17u.

Vlaamse Pracht

Nu het Rijksmuseum voor een verbouwing zijn deuren heeft gesloten is een groot deel van de Vlaamse verzameling verhuisd naar het Bonnefantenmuseum. Met die schilderijen, de eigen collectie en bruiklenen beschikt het Bonnefanten nu over de grootste collectie Zuid-Nederlandse schilderkunst in Nederland. Op de expositie Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw worden de grootmeesters van de Vlaamse barok Rubens, Van Dyck en Jordaens getoond en o.a. ook Pieter Aertsen.

Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw, Bonnefanten Mus, Av Ceramique, Maastricht. Di-zo 11-17u.

Albert Eckhout

In opdracht van de gouverneur-generaal van Brazilië, Johan Maurits van Nassau-Siegen, schilderde Albert Eckhout (1610-1666) de lokale bevolking. Deze uitzonderlijke schilderijen hangen samen met ruim twintig andere schilderijen van zijn hand op de eerste expositie die gewijd is aan het oeuvre van deze schilder, In Brazilië. Eckhout zou zeker vergeten zijn als hij niet in 1637 had behoord tot het exclusieve gezelschap dat Johan Maurits van Nassau-Siegen met een cartograaf, astronoom, arts, landmeters, ingenieurs en minstens twee schilders: Frans Post, bekend van zijn vele Braziliaanse landschappen en Albert Eckhout. Eckhouts schilderijen van Brazilianen (indianen, Afrikanen, mulatten en mestiezen) vormen steeds een paar, een man en een vrouw. Levensgrote portretten van Europeanen bestonden al langer, maar personen uit buiten-Europese gebieden waren nooit eerder op dit formaat geschilderd. Hij maakte er hechte composities van en voorzover het de attributen betreft heel precies. De mannen zijn gewapend met pijlen, speren, een knots of een zwaard, de vrouwen hebben een mand bij zich met voedsel of gebruiksvoorwerpen. En hoe beter men kijkt, hoe meer details er opduiken. Men kijkt over een vlak landschap met een plantage, naar een baai aan zee of naar een rivier die zich verliest in het oerwoud. Al heeft Eckhout de niet-Europese inwoners van Brazilië kleuriger en keuriger aangekleed dan ze zich in het dagelijks leven voordeden, hij heeft hen wel voor de eeuwen bewaard.

In Brazilië met Albert Eckhout t/m 27 juni in het Mauritshuis, Korte Vijverberg, Den Haag. Di-za 10-17u, zo 11-17u

Secret Window

Johnny Depp is de gekwelde horrorschrijver Mort in een duizelingwekkende Stephen-Kingverfilming. Gescheiden, eenzaam en geblokkeerd wordt hij op een dag in zijn buitenhuisje door een man (John Turturro) bedreigd: Mort zou zijn laatste boek van hem hebben overgeschreven. Hij krijgt vier dagen de tijd om zijn onschuld te bewijzen. Door de indringende camerastijl benauwende thriller over een schrijver die worstelt met een writer's block en zijn echtscheiding.

Regie: David Koepp. Met: Johnny Depp, John Turturro, Maria Bello, Timothy Hutton. In: 35 bioscopen.

Music in Motion

De tweede editie van het Amsterdamse filmfestival Cinema Zuid vertoont drie dagen lang films, clips, installaties en montages onder de noemer `Music in Motion'. De wonderlijk stijlvolle Saddest Music in the World (2003) van Guy Maddin opent het festival, dat verder als hoofdfilms heeft Dead End Run (Ishii Sogo, 2003), over de gierende laatste minuten van een mensenleven en Les demoiselles de Rochefort (Jacques Démy, 1967).

Music in Motion van 16-18 april 20u30 in het World Trade Center en de Nicolaaskapel in Amsterdam. Inl www.cinemazuid.nl of 020-5882408

De Zaak Alzheimer

De dood van een ranzige cafébaas die zijn dochtertje als hoer uitbaat, brengt een kettingreactie van moorden op gang in en om Antwerpen.

De meeste moorden worden gepleegd door de aftakelende huurmoordenaar Angelo.

Als hij zich realiseert aan wat voor opdrachtgevers hij zichzelf heeft verhuurd, keert hij zich tegen `het krapuul' en begint, opgejaagd door twee rivaliserende politiekorpsen, een verbeten kruistocht.

Regie: Erik van Looy. Met: Jan Decleir, Koen de Bauw, Freddy De Smedt, Jo de Meyere. In: 24 bioscopen.

Fantastic Filmfestival

De Europese première van Quentin Tarantino's Kill Bill II is het absolute hoogtepunt van de twintigste editie van het Amsterdam Fantastic Filmfestival. Maar er valt meer te ontdekken: Mindhunters (op de Veluwe opgenomen!), The Locals, 11.14, openingsfilm Blueberry, maar ook de Bollywood-horror Bhoot, het Spaanse Platillos volantes en Braindead (1992) van Peter Jackson.

20th Amsterdam Fantastic Film Festival t/m 21 april, Filmmuseum Cinerama, Melkweg Cinema, Paradiso, Amsterdam. The Night of Terror, 17 april, Filmmuseum Cinerama. Voor meer informatie: www.afff.nl.

Dreyer

Negen films van de Deense regisseur Carl Dreyer (1889-1968) zijn te zien in een retrospectief van diens kleine, maar uitzonderlijke oeuvre dat zowel stomme als sprekende films omvat. `The gloomy Dane' is de bijnaam van Deyer en het is een passende, maar beperkte kwalificering van zijn werk. Veel vreugde is er inderdaad niet te vinden in zijn films. Het retrospectief biedt een uitgelezen kans om (opnieuw) kennis te maken met meer dan alleen zijn beroemdste film, La passion de Jeanne d'Arc (1928), de zwijgende en grotendeels uit close-ups opgebouwde reconstructie van het proces tegen de maagd van Orléans. Dreyers drie laatste meesterwerken worden vertoond, de diep religieuze Vredens dag (1943) en Ordet (1954) en het vrouwendrama Gertrud (1964). Hier is te zien wat het werk van Dreyer zo bijzonder maakt: het zijn niet-eenvoudige films in een uiterst eenvoudige stijl. Hij monteert nauwelijks, de acteerstijl is minimaal, de decors zijn simpel en de camera beweegt alleen als de acteurs opstaan, een stukje lopen en weer gaan zitten. Wonderlijk dat de zo exuberante Lars von Trier deze sobere stilist telkens publiekelijk eer bewijst.

Retrospectief Carl-Theodor Dreyer. 14 t/m 28 april. In: Filmhuis Den Haag en Filmmuseum, Amsterdam.