Supersisters

Grasduinen in de kiosk. Tom Rooduijn bespreekt wekelijks een ander tijdschrift. Vandaag `Sis', een glossy voor de geëmancipeerde vrouw.

Een kwartaalblad ligt te lang in het schap voor een willekeurige mix van artikelen. Daarom wordt elk nummer ondergedompeld in een Thema. De uitgever hoopt met het themanummer de lezer te prikkelen, die weer hoopt over het Thema het absoluut laatste woord te lezen. In het eerste nummer van de Opzij-uitgave Sis, een glossy voor de geëmancipeerde vrouw, luidt het thema Macht. Dat begrip associeert Astrid Feiter, `projectleider' van Sis, niet met status, geld en aanzien, maar met ,,vrijheid, namelijk om zeggenschap te hebben op je werk en ruimte in je agenda''. Ook beschouwt Feiter het als macht ,,dat je je in je eigen stijl kunt kleden, of dat je er op zijn minst een eigen accent in kunt aanbrengen''. Door voorbij te gaan aan al die machtelozen die niet in staat zijn in hun kleding een eigen accent aan te brengen, legt de projectleider de lat meteen al erg hoog.

`Supersister' Mabel Wisse Smit wordt als voorbeeld van een machtige vrouw geportretteerd. Haar contacten met Klaas Bruinsma worden gelijk gesteld aan die van Bill Clinton met Monica Lewinski. ,,Waar Clintons seksuele moraal tot heldendom leidt'', constateert Sis verontwaardigd, ,,leidt die van Mabel tot veroordeling.'' Hier brak mijn klomp. ,,Seks is vanzelfsprekend voor een man'', vervolgt het blad, ,,uitzonderlijk voor een vrouw. Anders is de aandacht voor Mabels bedpartners in plaats van voor haar prestaties niet te verklaren.'' Alsof de heisa over Friso's verloofde louter haar `seriële monogamie' betrof, in plaats van een (toen nog) aanstaand lid van het koninklijk huis dat zich door een maffiabaas het hof liet maken.

Het blad bevat meer rolmodellen voor de vrouw van nu: lingerieontwerpster Marlies Dekkers, topkok Margo Reuten en de manager Sonja Schaper-Mannoe. ,,Ik ben niet meer bescheiden'', stelt de laatste trots vast. Ziedaar waar deze glanspapieren Opzij-zuster over gaat: de Sis-vrouw is zelfbewust en acht zichzelf hoog. Ze is, zoals Schaper-Mannoe, niet `vastgeroest' en heeft `uitdagingen nodig, anders gaat ze zich vervelen'. En ze kan `financieel gezien' voor haar vijftigste met werken stoppen. De Sis-vrouw heeft ook een man en kinderen, maar dankzij goede afspraken zitten die haar carrière niet in de weg. Het blad geeft tips hoe je dit aan de keukentafel succesvol moet uitonderhandelen.

,,Soms, zeker als een gesprek over de verdeling van werk en zorgtaken pas na jaren onvrede op gang komt'', constateert Sis, ,,of als de verwachtingen onverenigbaar blijken, is een scheiding onafwendbaar.'' Daaraan gaat vaak `boosheid' vooraf, het thema van de column van arbeidspsycholoog Louise Boelens. ,,Behandel boosheid als een boer of een wind'', kiest Boelens een ongelukkige metafoor. ,,Je moet het kwijt, maar het kan niet altijd en overal.'' En: ,,Wees gerust boos: iedereen knapt ervan op.''

Eén man slechts in deze Sis, maar die deugt dan ook volkomen: Sander van Eeden, de man van zangeres Trijntje Oosterhuis. Deze omroepmedewerker staat zijn mannetje in de huishouding: vuilnis buiten zetten, de was, koken, boodschappen... ,,Hij is bescheiden'', prijst het blad hem in de intro. Interessante kentering: wat de geëmancipeerde vrouw moet afzweren, wordt in de man juist gewaardeerd.