Route plannen voor fietsers

Fietsers belanden met een routeplanner op het Prins Clausplein of andere gevaarlijke plaatsen. Dat wordt anders, met een echte fietsrouteplanner.

Het Delftse consultancybedrijf Demis en de Fietsersbond ontwierpen de eerste Nederlandse fietsrouteplanner. Demis maakt voor zijn klanten kaarten en plaatjes. Tussen de bedrijven door sleutelen de medewerkers sinds vorig jaar aan de fietsrouteplanner, want ze fietsen graag. Ook directeur Poul Grashoff, die twee jaar geleden van Delft naar Oostende wenste te fietsen. Hij vond mooie fietsroutes op de internetsite www.holland.com. Hoe hij de routes aan elkaar moest knopen om op een prettige manier in Oostende te geraken, dat stond helaas nergens vermeld. ,,Die routes beginnen en eindigen in het niets. Dat is eigenlijk onzin.''

In theorie was het ontwerpen van de fietsrouteplanner vrij eenvoudig, vertelt Grashoff. Basiskaart is een digitale wegenkaart. Daar leg je eerst een overlay met alleen snelwegen op, zodat je die er uit kan filteren. Dan volgt een overlay met `groen', zodat de fietser kan kiezen voor groene wegen, een overlay met `blauw', voor fietsers die graag langs het water fietsen, een overlay met recreatiegebieden voor fietsers die onderweg graag een picknicktafel aandoen en een overlay met bebouwing, voor de fietser die liever een straatje omrijdt. Alle wegen krijgen daarmee waarden toegekend. De fietser geeft via een keuzemenu op de internetsite voorkeuren aan. Luttele seconden later rolt een route het beeldscherm op, inclusief afstand en verwachte duur van de tocht. Een dikke rode slang op een kaartje geeft de gekozen route aan, met twee dunne gele slangen als directe alternatieven. Door de keuzes en waarden in het keuzemenu te veranderen kan eindeloos gevarieerd worden. Een uitdraai levert een lange lijst op met richtingaangevers: `98 meter over de Julianalaan en vervolgens rechtsaf 424 meter over de Keilerweg en vervolgens...', net als een autorouteplanner. Omdat de fietser de uitdraai in de praktijk continu moet raadplegen, is een kaarthouder op het stuur aanbevolen. Een kaart voor het overzicht is niet per se nodig, maar wel handig.

De fietsrouteplanner is nog lang niet perfect. Hij draait voorlopig alleen voor Zuid-Holland. Bovendien staan tal van fietsroutes er niet op, omdat ze niet bekend of niet gedigitaliseerd zijn. Slingerpaadjes door een park, voetgangersbruggetjes en onbekende fietspaden kunnen een fietsroute bekorten en veraangenamen, terwijl fietsen langs razende vrachtwagens van het fietsen juist een hel maakt. Een groep beoordelaars van de Fietsersbond corrigeert daarom de komende maanden de basiskaart. Ongeschikte wegen worden bestraft, ontbrekende paadjes toegevoegd, nieuwe verbindingen ingetekend. Eind van het jaar moet de routeplanner af zijn, verwacht Grashoff. Daarna kunnen ook de andere provincies aangepakt worden, mits er sponsors en vrijwilligers gevonden worden. Eigenlijk, zegt Grashoff, zou de overheid er in moeten stappen, want de fietsrouteplanner komt veel ministeries ten goede. Bijvoorbeeld door de dure kaarten kosteloos ter beschikking te stellen. ,,We missen de gegevens van veel fietspaden. De topografische dienst heeft het fietspadennetwerk gedigitaliseerd. Een kopie kost 15.000 euro. Dus tekenen we ze zelf maar in.''

Website: www2.demis.nl/fietsplanner