Schiphol komt op lijst voor Zaventem

Schiphol zal bij het bieden op de Brusselse luchthaven Zaventem moeten concurreren met een ,,lijst van gegadigden''. Dat zegt een woordvoerder in Brussel als reactie op de uitlatingen van Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine, gisteren, dat Zaventem goed zou passen in de strategische uitbreiding van Schiphol.

Zaventem, uitgebaat door de Brussels International Airport Company (BIAC), is nu voor 63,56 procent in handen van de Belgische staat. Het resterende deel is verdeeld over 11 kleinere aandeelhouders, van wie de grootste (P&V Verzekeringen) 4,91 procent bezit. De Belgische federale regering wil haar meerderheidsbelang in Zaventem dit jaar van de hand doen; 30 procent van de aandelen zou in staatshanden blijven. ,,Onze raad van bestuur buigt zich er nu over'', aldus de woordvoerder van Zaventem, ,,wanneer en hoe we precies naar de beurs gaan is nog niet duidelijk.'' Het bestuur stelt een lijst op met gegadigden die zich in Brussel melden. ,,Het bedrijf dat het beste perspectief voor ons biedt zal het worden. Wij sluiten daarbij niemand uit.''

De NV Schiphol zou in zijn huidige status als overheidsbedrijf (75,8 procent staat, 21,8 procent gemeente Amsterdam en 2,4 procent gemeente Rotterdam) niet kunnen bieden op andere (private) luchthavens en heeft daarvoor ook niet de middelen. Daarvoor moet het bedrijf eerst zelf privatiseren. Directeur Cerfontaine heeft hier in Den Haag al herhaaldelijk op aangedrongen. Hij is, in afwachting van de privatisering van Schiphol, bevreesd dat anderen er met de Belgische buit vandoor gaan. In dat geval krijgt Schiphol – de negende luchthaven ter wereld naar passagiersaantallen, Brussel staat op nummer 72 – er een geduchte concurrent in de directe omgeving bij.

Zaventem heeft een dramatische periode achter de rug. Door de ondergang van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena in 2001 en de factoren die de hele luchtvaart plaagden (economische teruggang, oorlog in Irak, sars) daalde het aantal passagiers scherp. In 2002 verwerkte Brussel 14,4 miljoen passagiers, 26 procent minder dan in het jaar daarvoor. Vorig jaar had een licht herstel plaats (plus 5,2 procent).

De uitstekend toegeruste luchthaven kampt nu met overcapaciteit en geldgebrek. In 2002 werd nog een nieuwe pier (A) in gebruik genomen. Zaventem zit sinds het faillissement van Sabena zonder een grootgebruiker. De opvolger van Sabena, SN Brussels Airlines, is met 2,5 miljoen passagiers een kleine speler en verkeert bovendien in financiële problemen.