Ryanair blijft vliegen vanaf Charleroi

De Ierse goedkope luchtvaartmaatschappij Ryanair blijft vliegen vanaf de Belgische luchthaven Charleroi. Die garantie heeft de Waalse regiominister van Economische Zaken Kubla gisteren gekregen van Ryanair-topman O'Leary. Voorwaarde is volgens hem wel dat de kosten voor Ryanair niet stijgen.

Ook heeft O'Leary tijdens overleg in Dublin bedongen dat de Waalse overheid tegemoet komt aan alle bezwaren van Europees transportcommissaris De Palacio, die begin dit jaar de deels door de Waalse overheid gesubsidieerde lage landingsrechten verbood. De Palacio zei toen ook dat hij Ryanair zou beboeten wegens het aannemen van illegale subsidies, dat wil zeggen dat het 4 miljoen euro van de 15 miljoen euro ontvangen subsidies moest terugbetalen.

Het akkoord tussen Kubla en O'Leary is wel beperkt tot een maximum van twee miljoen passagiers per jaar. Zolang niet aan die limiet is voldaan, kan Wallonië op grond van EU-regels zelf opdraaien voor de kosten die zijn verbonden aan de tussenstops die Ryanair in Charleroi maakt. In de praktijk blijft Ryanair daardoor 5 euro per passagier betalen in Charleroi.

O'Leary wil op termijn wel doorgroeien naar vier tot vijf miljoen passagiers per jaar. Daarvoor wil hij in Charleroi, ongeveer zestig kilometer ten zuiden van Brussel, 200 miljoen dollar (165 miljoen euro) investeren. Het behoud van Ryanair is volgens Kubla van levensbelang voor de Waalse economie.

Na het `vonnis' van de Europese Commissie in februari besloot Ryanair meteen zijn vluchten van Charleroi naar Londen vanaf eind april te schrappen. De luchvaartmaatschappij noemde het besluit van Europees Commissaris De Palacio toen een ,,ramp'' en het schrappen van deze vluchten, die tien procent van Ryanairs vluchten vanaf Charleroi uitmaakten, nog maar de eerste reactie op Brussels besluit.

Ryanair besloot bovendien tegen het besluit van de Europese Commissie in beroep te gaan bij het Europese Hof van Justitie. Zou Ryanair tegemoetkomen aan Brussel en de prijzen met zes tot acht euro verhogen, dan zouden de vluchten volgens de luchtvaarmaatschappij te duur worden en daarmee onhoudbaar. Het besloot daarom de vluchten op Londen te schrappen en de capaciteit in te zetten voor vluchten tussen particuliere vliegvelden in Europa.