Alitalia loopt op zijn laatste benen

Alitalia loopt op zijn laatste benen, en de aandeelhouders weten dat. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij rapporteerde vorige week weer een jaar van verliezen – het elfde in twaalf jaar tijd – en is nog steeds niet met een saneringsplan gekomen, na het opstappen van de hervormingsgezinde topman een paar weken geleden. Het is dus geen volslagen verrassing dat het eerste goede nieuws sinds maanden – de goedkeuring van Alitalia's alliantie met Air France – de aandelenkoers met bijna 8 procent heeft doen stijgen.

Maar Air France is niet bepaald een ridder op het witte paard die Alitalia komt redden. De alliantie biedt het Italiaanse concern, dat voor 62 procent in staatshanden is, uiteraard een paar voordelen. Zo is Air France niet langer een concurrent op belangrijke routes en moet Alitalia meer klanten kunnen trekken door een verdubbeling van het aantal bestemmingen.

Maar dat zal niet genoeg zijn om de luchtvaartmaatschappij drijvende te houden. En het vergroot zeker niet de kans op een redding door Air France. Zowel Air France als KLM heeft steeds gezegd dat Alitalia niet tot hun fusie mag toetreden zolang het concern niet gezond is gemaakt.

Alitalia, wiens vroegere saneringspogingen hinder ondervonden van een gebrek aan overheidssteun, moet nog steeds het nodige doen om een aantrekkelijke fusiepartner te worden. Het is de enige Europese luchtvaartmaatschappij die kostenbesparingen op de lange baan heeft geschoven, met name omdat de regering bang was voor de woede van de vakbonden over grootschalig verlies aan werkgelegenheid. Geruchten dat de overheid andere oplossingen overweegt, zoals het geven van indirecte steun in de vorm van werkloosheidsuitkeringen of verlaging van de kerosinebelasting, zijn niet erg bemoedigend. Als zij waar zijn, tonen ze aan dat de regering de hervormingen niet serieus neemt.

En iedere regering die, direct of indirect, probeert de nationale luchtvaartmaatschappij te hulp te schieten, zal te maken krijgen met een nauwgezet onderzoek door de Europese Unie.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel tijd Alitalia nog heeft voordat het in ernstige moeilijkheden komt. De werkelijke toestand van de financiën zal aan het licht komen als het bedrijf op 20 mei zijn resultaten bekendmaakt. Dat is tevens het moment waarop van de luchtvaartmaatschappij een nieuw saneringsplan wordt verwacht. Ditmaal zou het wel eens kunnen dat dat echt ten uitvoer moet worden gelegd.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.