Sigaretten van Philip Morris met bijsluiter

Sigarettenfabrikant Philip Morris stopt vanaf volgende week bijsluiters in zijn pakjes sigaretten. Daarin wordt de roker gewezen op de gevaren van roken en meeroken. Ook staat erin dat sigaretten met een lager teer- en nicotinegehalte niet gezonder zijn, maar dat er wel gewerkt wordt aan producten die minder schadelijk zijn.

Vandaag maakt de algemeen directeur van Philip Morris de nieuwe werkwijze bekend in advertenties in de landelijke dagbladen. Volgens een woordvoerder van het bedrijf voldoet PM met de bijsluiter aan een wens van de samenleving om geïnformeerd te worden over de effecten van roken. De bijsluiter, die tussen het pakje en het cellofaan zit, is al ingevoerd in onder meer België, Zweden en Australië. De exacte verhouding van de ingrediënten in de sigaretten wordt niet bekendgemaakt.

Directeur Trudy Prins van anti-rookorganisatie Stivoro noemt de bijsluiter ,,gewoon een nieuwe vorm van marketing''. ,,Ze proberen het vertrouwen van consumenten te winnen om de verkoop op peil te houden.'' De bijsluiter wordt volgens Prins daarom als eerste ingevoerd in landen waar weinig tot geen reclame meer mag worden gemaakt voor sigaretten. Volgens PM is dit geen marketing-, maar een informatiecampagne.