Schiphol laat oog vallen op luchthaven Brussel

De NV Luchthaven Schiphol wil een belang verwerven in de Brusselse luchthaven Zaventem. Met behulp van een tweede terminal op Schiphol en een nieuwe startbaan naast de Kaagbaan denkt de luchthaven de beoogde groei naar 85 miljoen passagiers in vijftien tot twintig jaar te realiseren.

Cerfontaine rekent voor de groei vooral op het aanstaande megabedrijf Air France-KLM en een verdere ontwikkeling van de low cost sector. Hij zegt te geloven in Van Wijk en Spinetta, die respectievelijk KLM en Air France leiden. Zij hebben hem toegezegd nog dit jaar 10 procent extra capaciteit (meer stoelen) in te zetten vanaf Schiphol en het Parijse Charles de Gaulle, de thuisbasis van Air France.

Schiphol wil dat het kabinet snel een besluit neemt over privatisering van de luchthaven. Die is nodig, vindt Cerfontaine, om te kunnen investeren in de `achtertuin' van de luchthaven, zoals het Brusselse Zaventem. Dat is volgens Schiphol een belangrijke schakel op de as Parijs-Amsterdam die niet in handen moet vallen van concurrenten van Skyteam, de alliantie waartoe Air France-KLM gaat behoren. Schiphol wil af van het `exporteren' van het Schiphol-concept naar verre oorden als Kuala Lumpur, plannen van enkele jaren geleden.

De concurrentieslag wordt volgens Cerfontaine vooral geleverd in Noordwest-Europa. Ook kan Brussel bijdragen aan de groei die de luchthaven niet op Schiphol zelf kan realiseren door ruimtegebrek en milieugrenzen.

De luchthaven Schiphol moet zich op termijn ontwikkelen tot een belangrijke schakel binnen een bloeiende Randstad, die nu de concurrentie met andere agglomeraties in de wereld dreigt te verliezen. Cerfontaine ziet de Amerikaanse Boston Area als lichtend voorbeeld: een kennisgebied waar wetenschappers in de `life science' elkaar kunnen ontmoeten en jonge bedrijven zich kunnen ontwikkelen.

Cerfontaine (57) kwam deze week in opspraak toen zijn overgang naar werkgeversorganisatie VNO-NCW op het laatste moment afketste. Volgens VNO-NCW waren zijn pensioeneisen exorbitant. Zelf zegt Cerfontaine dat er veel meer speelde.

,,Op een gegeven moment maak je de eindbalans op en toen was het nee. Je hebt pas een contract als je bij het kruisje hebt getekend. Ik heb een jong gezin en als ik onder de trein kom, moet dat goed geregeld zijn. Dat is voor mij altijd een factor, maar slechts één element in een aantal afwegingen. Het is nu achter de rug. Ik blijf nu tot aan mijn pensioen bij Schiphol. Het loket is gesloten.''

CERFONTAINEpagina 9