Metrolijn Amsterdam 92 miljoen duurder

De Amsterdamse ondergrondse metroverbinding Noord-zuidlijn (NZL) wordt 92 miljoen euro duurder dan begroot. Dat staat in de Rapportage Financiële Prognose tot 2012 die is opgesteld in opdracht van verantwoordelijk wethouder M.van der Horst.

Bij het uitvoeringsbesluit van oktober 2002 stelde de gemeenteraad voor de aanleg van de NZL een budget beschikbaar van 1,46 miljard euro. Na één jaar uitvoering van het project heeft zich een aantal ,,onvoorziene werkzaamheden'' voorgedaan als gevolg van ,,bijzondere omstandigheden en ontwikkelingen''.

Zo wordt de stijging van de kosten deels veroorzaakt door de langdurige juridische procedures waarin de gemeente verwikkeld is geraakt. Volgens Van der Horst komt dit doordat ,,anderen in deze stad vergunningen aanvechten''. Zo wist de vereniging De Bovengrondse de rechtbank in Amsterdam er onder meer van te overtuigen dat de brandveiligheid van enkele nog te bouwen metrostations onvoldoende was onderzocht. Deze juridische procedures kosten de gemeente 38 miljoen euro.

Dan is er een hogere raming van de bouwkosten die wordt veroorzaakt door het verwijderen van ,,onvoorziene obstakels in de ondergrond''. Kosten: 44 miljoen euro. Deze omstandigheden zorgen ervoor dat de oplevering van de nieuwe metrolijn, aanvankelijk voorzien voor oktober 2011, met zeven maanden is vertraagd.

Verder zijn er extra uitgaven voor archeologisch onderzoek van 6 miljoen euro, en wil Van der Horst 4 miljoen euro extra uittrekken voor maatregelen om ,,de leefbaarheid'' rond de bouwplaatsen te vergroten.

Om mogelijke financiële tegenvallers bij de bouw van de NZL te kunnen opvangen, wil het college van B en W een extra voorziening treffen.

Om de kosten te beperken overweegt de gemeente onder meer aanbestedingen ,,in kleine contracten'' op de markt te zetten. Zij hoopt dat de onderlinge concurrentie van de aannemers de prijs zal drukken.

De vertragingen in de bouw zouden ingelopen kunnen worden door langer te werken, bijvoorbeeld ook op zaterdag. Ook wil de gemeente bekijken of de uitgegraven grond kan worden verkocht. De mogelijkheid om kosten te drukken door minder stations te bouwen is verworpen.