T-shirts en petjes voor renovatie Vondelpark

Het Amsterdamse stadsdeel Oud-Zuid gaat verkapt bedelen. Het heeft te weinig geld voor de renovatie van het Vondelpark en gaat fondsen werven bij publiek en bedrijfsleven. Bezoekers kunnen straks in het park allerlei Vondelpark-trivia kopen, zoals T-shirts, picknickplaids, ballonnen, petjes, paraplu's en bekers. Bedrijven mogen stukjes van het park adopteren, reclame maken en delen van het park gebruiken voor bedrijfspromotie.

Jaarlijks bezoeken zo'n tien miljoen mensen het park, dat midden in de stad ligt. Het intensieve gebruik zorgt, samen met de huidige waterhuishouding, voor grote slijtage. Het park is namelijk aangelegd op laagveen. Volgens kenners de meest ongelukkige plek denkbaar. Sinds de aanleg in 1865 is het park al ,,gigantisch verzakt'', zegt R.Folmer van de vereniging Vrienden van het Vondelpark. ,,Men is nu bezig met een experiment. Door het toevoegen van zand aan het laagveen wordt geprobeerd de inklinking te stuiten''.

De kosten van de hele renovatie van het park zijn geraamd op 25 miljoen euro. Hiervan wordt ongeveer 20 miljoen bij elkaar gebracht door de gemeente Amsterdam en andere subsidiënten. Om de ontbrekende vijf miljoen bij elkaar te sprokkelen, zullen het hele jaar door activiteiten plaatsvinden waarmee geld kan worden binnengehaald. Er zal onder meer een megapicknick worden georganiseerd. Verder denken de stadsdeelbestuurders aan `Vondelpark certificaten'. De campagne begint op Koninginnedag.

De renovatie van het Vondelpark moet de ,,cultuurhistorische waarden'' van het oorspronkelijke negentiende-eeuwse ontwerp herstellen. Zo worden de toegangspoorten en bruggen gerestaureerd, en komen er nieuwe paden, parkmeubilair en ondergrondse afvalbakken.