Opstand van beleggers bij Eurotunnel

Een grote groep kleine aandeelhouders van het Frans-Britse bedrijf Eurotunnel heeft gisteren de directie naar huis gestuurd en vervangen door een nieuw bestuur van zeven leden.

De afgedwongen wijziging van de top van het in ernstige financiële moeilijkheden verkerende Eurotunnel wordt omschreven als een `staatsgreep' en als `een première voor het Franse kapitalisme'. Het is de eerste keer in Frankrijk dat kleine aandeelhouders de directie van een grote onderneming naar huis sturen.

Jacques Maillot, oprichter van het Franse reisbureau Nouvelles Frontières, is door de aandeelhouders gekozen als nieuwe bestuursvoorzitter van Eurotunnel. Topman en Brit Richard Shirrefs werd weggestemd. Bijna tweederde van de drieduizend aandeelhouders, gisteren bijeen in Parijs voor de jaarvergadering, stemde voor deze oplossing. Charles Mackay, de Britse scheidend president-commissaris, kondigde zijn vertrek al voor de opening van de jaarvergadering aan, omdat vantevoren duidelijk was dat de `putsch' zou plaatshebben.

De vereniging van kleine aandeelhouders Adacte, aangevoerd door de controversiële ondernemer Nicolas Miguet, heeft twintig procent van de aandelen van het beursgenoteerde bedrijf in handen. Mackay werd op boegeroep onthaald door de duizenden aandeelhouders die de naam van Miguet scandeerde. Miguet, uitgever van een beursblad, is benoemd tot bestuurslid.

De nieuwe directie wil met de banken `heronderhandelen' over de schuld van 9 miljard euro. Eurotunnel kan de rente van die lening nauwelijks opbrengen. Ook wil de directie met de Britse en Franse overheid onderhandelingen openen over het Verdrag van Cantorbéry, gezien het `algemeen nut' van de Eurotunnel. Volgens dit verdrag, in 1986 afgesloten door de toenmalige Franse president François Mitterrand en de Britse premier Margaret Thatcher, wordt er geen publiek geld geïnvesteerd in Eurotunnel.

De regeringen in Londen en Parijs hebben gisteren direct laten weten niet bereid te zijn bij te springen. Ook de onderhandelingen met de schuldeisers zijn moeilijk volgens analisten, omdat de aanvankelijke geldschieters nog slechts een derde deel van de schuldeisers uitmaken. Volgens hen zal Eurotunnel `op z'n laatst' in 2007, als de eerste aflossing moet plaatshebben, faillissement moeten aanvragen.

Eurotunnel heeft ruwweg een miljoen kleine aandeelhouders, 900.000 Fransen en 100.000 Britten. Het aandeel, dat zowel in Londen als Parijs is genoteerd, heeft in de loop der tijd door tegenvallende belangstelling voor de eind 1994 geopende tunnel 90 procent van zijn oorspronkelijke waarde verloren. Eurotunnel is Europa's grootste infrastructurele werk dat zonder overheidsgeld is gefinancierd.