KLM en SLM verliezen hun monopolie

Nederland en Suriname streven ernaar om het onderlinge luchtvaartverdrag volledig te liberaliseren. Dat betekent waarschijnlijk dat de maatschappijen KLM en SLM hun monopolie op de route Amsterdam-Paramaribo op termijn verliezen.

Hierover hebben de beide regeringen deze week een intentieverklaring getekend. Die moet later deze maand door de Surinaamse minister van Transport, Communicatie en Toerisme Castelen en de Nederlandse staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Schultz van Haegen worden bekrachtigd.

Het nieuwe verdrag treedt pas per mei 2006 in werking. Tot die tijd krijgt de SLM de tijd om haar positie op de markt te versterken. KLM en SLM onderhouden de afgelopen jaren de verbinding met de Surinaamse hoofdstad in een joint venture. Daarbij wordt met KLM-vliegtuigen gevlogen.

De Surinaamse Luchtvaartmaatschappij, een staatsbedrijf, kocht recent een oude Boeing 747-300 van de KLM. Daarmee zal de SLM vanaf volgende maand onder eigen vlag de mid-Atlantische route gaan onderhouden. Het bedrijf staat al jaren onder druk om ingrijpend te saneren en met name het aantal personeelsleden terug te brengen. De SLM hoopt met een eigen vliegtuig financieel gezonder te worden. De Boeing 747 moet in 2006 afbetaald zijn.

In de nieuwe afspraken is wel vastgelegd dat chartermaatschappijen vanaf mei maximaal twee keer per week op Paramaribo mogen vliegen. Tachtig procent van de zitplaatsen op deze vluchten is bestemd voor passagiers met een reisarrangement. Deze maatregel is bedoeld om het toerisme naar Suriname te stimuleren.

Vanaf mei 2006 mogen ook lijndiensten de route verzorgen. Zowel in Nederland als Suriname wordt al jaren geklaagd over het monopolie van SLM en KLM op de mid Atlantische route. Ook in de economische blokken waartoe de landen behoren, de Europese Unie en Caribische gemeenschap CARICOM, kwam liberalisatie van de route steeds vaker ter sprake. De tarieven behoren nog steeds tot de duurste in haar soort.

Volgens zegsman B. Koster van de KLM is de verbinding slechts in twee periodes interessant: tijdens de zomervakantie en de kerst. ,,Daartussen is het een kwakkelende route.'' De KLM wil nog niet zeggen wat de strategie op de route zal zijn als er in mei concurrentie van charters bijkomt. Koster sluit een eventuele breuk met de SLM of het volledig stopzetten van de route niet uit.