Alitalia mag met Air France samen

De Europese Commissie heeft gisteren haar fiat gegeven voor een vergaande samenwerking tussen Air France en Alitalia. Wel moeten beide luchtvaartmaatschappijen op een aantal routes tussen Frankrijk en Italië ruimte maken voor concurrenten. Twee maanden geleden gaf de Commissie al toestemming voor de overname door Air France van KLM, waarvoor aan soortgelijke voorwaarden moest worden voldaan.

De toestemming voor Air France en Alitalia toont volgens eurocommissaris Monti (Mededinging) aan ,,dat Europese mededingingsbesluiten geen hinderpaal zijn voor consolidatie, mits zorgen over mededinging op een bevredigende manier worden opgelost''. Air France en Alitalia meldden hun samenwerkingsovereenkomst aan Brussel in 2001.

Met de samenwerking willen beide luchtvaartmaatschappijen hun belangrijkste luchthavens - Charles de Gaulle (Parijs), Fiumicino (Rome) en Malpensa (Milaan) - tot een systeem van 'hubs' met wereldwijde verbindingen ontwikkelen. In 2002 kwam de Europese Commissie al tot de conclusie dat de netwerken van Air France en Alitalia sterk complementair zijn. Alleen op routes tussen Frankrijk en Italië werden mededingingsproblemen vastgesteld.

Door de concessies van beide luchtvaartmaatschappijen ontstaat voor concurrenten ruimte voor 21 retourvluchten op de routes van Parijs naar Bologna, Florence, Milaan, Napels, Rome, en Florence en op de route Lyon-Milaan.

Om het voor concurrenten aantrekkelijk te maken heeft eurocommissaris Monti nog enkele aanvullende maatregelen opgelegd. Zo moeten Air France en Alitalia aan concurrenten die dat wensen de mogelijkheid bieden voor hun passagiers aan frequent flyer programma's mee te doen.

Ook moeten passagiers van concurrenten de mogelijkheid hebben de heen- of terugvlucht met Air France of Alitalia te vliegen op hetzelfde ticket. Verder worden beide luchtvaartmaatschappijen verplicht combinatievervoer aan te bieden, waarbij passagiers ook van de trein gebruik kunnen maken.