Air Amro

Het is bijna rond, het `initiatief dat de norm stelt voor de mondiale luchtvaart' (bron: KLM-bestuursvoorzitter Leo van Wijk). Aan verbeeldingskracht geen gebrek bij de topman die verantwoordelijk is voor de gevoelige overname van KLM door Air France.

Van Wijk ging vorig jaar tijdens de onderhandelingen met Air France niet over één nacht ijs. Uit het net gepubliceerde biedingsdocument blijkt dat Van Wijk regelmatig van Amstelveen naar Den Haag reisde om politici te informeren. Onder hen Jaap de Hoop Scheffer (toenmalig minister Buitenlandse Zaken), Gerrit Zalm (Financiën), Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken) en Karla Peijs (Verkeer & Waterstaat). Ook premier Jan Peter Balkenende werd in een persoonlijk onderhoud door Van Wijk op de hoogte gebracht van de overnamegesprekken.

In zo'n gevoelig proces zijn adviseurs onontbeerlijk. ABN Amro werkt erg hard. Air France heeft ABN Amro in de arm genomen voor procedurele zaken. Beleggers die op het bod van Air France ingaan kunnen hun aandelen aanmelden bij ABN Amro, de exchange agent. De bank regelt als listing agent de notering van nieuwe effecten van Air France aan de beurs van Amsterdam. En ABN Amro draagt als paying agent zorg voor de betaling van dividenden op aandelen Air France.

ABN Amro is ook financieel adviseur van KLM. De bank heeft zich tegen betaling over het bod van Air France gebogen en dat als `redelijk' bestempeld. KLM wijst erop dat de bank, van tijd tot tijd, betrokken kan zijn bij bancaire dienstverlening aan KLM en Air France. Ook kan ABN Amro actief zijn in de handel van effecten Air France of KLM, voor klanten of voor eigen rekening.

Naast Air France en KLM is ABN Amro ingehuurd door de Franse overheid, grootaandeelhouder van Air France. ABN Amro Rothschild, een joint venture van ABN Amro, adviseert de Franse overheid bij de eventuele verkoop van aandelen Air France.

ABN Amro krijgt op haar beurt adviezen van KLM. Bestuursvoorzitter Leo van Wijk heeft zitting in de raad van advies van ABN Amro.

En ABN Amro is weer aandeelhouder van KLM. De bank heeft vorig jaar toegezegd dat ze haar 150 prioriteitsaandelen aan Air France zal verkopen.

Hoe houdt ABN Amro al deze verschillende belangen uit elkaar? De bank heeft KLM en Air France geïnformeerd dat er binnen de bank zogeheten Chinese muren bestaan om er zeker van te zijn dat er fatsoenlijk wordt omgesprongen met potentiële belangenconflicten.

Chinese muren? Piloten weten maar al te goed dat muren er niet per se toe doen. Als je maar hoog genoeg zit.