RDM-topman laakt houding van overheid

RDM heeft gisteren uitstel van betaling aangevraagd voor vier bedrijven van het concern van zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen.

Het gaat om de defensiebedrijven RDM-Technology (RDM-T) en RDM-submarines, maritiem ontwerpbureau Nevesbu en Flycam, dat zich bezig hield met de ontwikkeling en bouw onbemande helikopters. De bedrijven tellen in totaal 390 werknemers. Volgens Van den Nieuwenhuyzen is de Nederlandse overheid in de persoon van het ministerie van Defensie mede debet aan het aanstaande faillissement: ,,De overheid heeft laakbaar gehandeld.''

Zo noemt de zakenman het onterecht dat de marine het onderhoudswerk aan de vier Nederlandse onderzeeërs heeft ondergebracht van RDM naar het marine-onderhoudsbedrijf in Den Helder. ,,Daar dreven RDM Submarines en Nevesbu op.'' Ook is Van den Nieuwenhuyzen teleurgesteld over de gang van zaken rond de mogelijke privatisering van de Centrale Mechanische Werkplaats (MCW) van de landmacht in Leusden. RDM-T hoopte deze te kunnen overnemen, waardoor het tientallen miljoen euro's aan onderhoudswerk tegemoet zou kunnen zien. Het ministerie van Defensie schrikt echter terug voor een monopoliepositie van Van den Nieuwenhuyzen. Afgelopen januari liet staatssecretaris Van der Knaap de Kamer weten dat in het consortium van bedrijven dat voor overname in aanmerking komt, de RDM in geen geval een meerderheidsbelang zal krijgen. Van den Nieuwenhuyzen: ,,Al onze plannen waren gericht op de overname van de MCW.''

Wat de gevolgen van het waarschijnlijke failliet zullen zijn is nog niet helemaal duidelijk. Defensie heeft nog rekeningen van 2,6 miljoen euro uitstaan bij RDM-T wegens de levering van tanks aan Chili via het bedrijf. Verder hebben RDM-T en RDM Submarines grote achterstanden bij het betalen van pensioenpremies en een forse belastingschuld. De belastingdienst liet daarom vorige week beslag leggen bij submarines, zo bevestigen bronnen rondom het bedrijf.

Bovendien is RDM-Technology, gevestigd op de Heiplaat in Rotterdam, betrokken bij twee grote materieelprojecten van de landmacht: het lichte verkenningsvoertuig Fennek en het kanon Panzerhaubitze 2000, die beide in samenwerking met Duitsland worden gebouwd. RDM wil deze werkzaamheden nu onderbrengen bij SP Aerospace and Vehicle Systems in Geldrop, eveneens onderdeel van de RDM-groep. De bedoeling is dat het werk zelf gewoon op de Heiplaat wordt uitgevoerd. Hierdoor zouden van de 390 werknemers er 130 in dienst kunnen worden gehouden, aldus Van den Nieuwenhuyzen.

Voor de Fennek is het onderbrengen van de RDM-T contracten bij SP geen probleem, omdat SP samen met de Duitse firma Krauss Maffei Wegmann (KMW) hoofdaannemer is van het project. Onduidelijk is echter nog of het leverschema volgens plan kan worden uitgevoerd, zo heeft staatssecretaris Van der Knaap gisteren aan de Kamer geschreven.

Eerder liep het Fennek-programma al grote vertraging op door financiële problemen bij RDM-T. Het werk aan de Panzerhaubitze voert RDM uit in opdracht van de Duitse uitvoerders, KMW en Rheinmetall. Deze bedrijven moeten toestemming geven voor het `oversluiten' van de RDM-T contracten naar SP. Beide bedrijven hebben hiervoor nog geen toestemming verleend, zo heeft Van der Knaap aan de Kamer geschreven.