Platform creatieve jongeren

Creatieve jongeren kunnen zich verenigen in De Nieuwe Garde, een platform gericht op het bijeenbrengen van jongeren met een creatief beroep of een creatieve studie. Initiator is Rutger Middendorp (1977) van het platform, dat inmiddels driehonderd leden heeft: ,,We willen het klimaat verbeteren voor creatieve jongeren. Dat zijn geen netwerkers. Zij zijn nu creatief in hun eentje en dat schiet vaak niet op. Door ze bij elkaar te brengen kunnen ze zich persoonlijk ontwikkelen.''

Communicatiedeskundige Middendorp zat twee jaar in het bestuur van de Jonge Honden, platform voor jonge creatieve mensen op het gebied van reclame en communicatie. ,,Dat is een heel mooi af systeem, maar wel alleen voor ondernemers. Ik merkte toen zelf wat er miste. Er moet contact komen tussen ondernemers, kunstenaars en schrijvers'', vertelt hij.

De Nieuwe Garde gaat maandelijks een masterclass organiseren en er zijn ideeën voor buitenlandse reizen. Middendorp: ,,Op zo'n reis kun je als creatieveling door anderen te ontmoeten zien hoe goed je bent. Bovendien kun je samen ideeën ontwikkelen. Voor de masterclasses gaan we ervaren creatieven uitnodigen die vertellen over hun ontwerpen. Bezoekers worden daarna in groepjes verdeeld waar ze hun eigen ideeën gaan uitwerken.''

Het platform heeft een aantal grote sponsors, zoals ABN-AMRO en Gasunie. ,,Daardoor worden we serieus genomen.'' Op 21 april presenteert De Jonge Garde zich in het Groninger Museum.