Pudding en morgen

Verwenyoghurt, variatievla, dubbelpudding – in het zuivel- schap klopt het hart van de tijd en in elke innovatie gloort de wereld van morgen.

Zien we premier Balkenende wel genoeg bij het zuivelschap? Als voorzitter van het Nationaal Innovatieplatform en aanjager van Nederlands vernieuwend vermogen zou hij er veel kunnen opsteken. Te veel is men geneigd innovatie te zoeken in ICT, elektronica en biotechnologie, maar de succesvolste nieuwe producten zijn te vinden bij de toetjes.

Nauwelijks zijn we bekomen van de introductie van Mona Verwenyoghurt, goed voor een weekomzet van tweehonderdduizend euro, Mona Dubbelpudding, die voortbouwt op het succes van Dubbelvla, en Mona Vlaflip, ijzersterk want nieuw en toch vertrouwd, of Friesche Vlag introduceert drie soorten chocoladevla: melk, puur en hazelnoten. Een tot nu toe verborgen behoefte bij de toetjeseters, in luttele weken is de consumptie van chocoladevla verdubbeld. En opnieuw slaat Friesche Vlag toe, dit keer met chocolade pralinévla.

Fabriekschocoladevla was driekwart eeuw gewoon chocoladevla, opeens zijn er vier variëteiten. Eens temeer blijkt dat wezenlijke vernieuwing om een doorbraak van het denkkader vraagt. Nu het begrip chocoladevla eenmaal is gekanteld, kunnen we ongetwijfeld ook witte chocoladevla, extra pure chocoladevla, mokka chocoladevla en Belgische chocoladevla tegemoet zien. Op zijn beurt zet Campina het hele vlaconcept op zijn kop door met schepvla en drinkvla op de markt te komen.

Toch moeten we in internationaal perspectief vrezen voor een onoverbrugbare achterstand in de vaderlandse toetjesvernieuwing. Zo zal het een kwestie van tijd zijn eer de onlangs in Japan ontwikkelde anti-rimpelyoghurt op de Nederlandse markt komt. Zelfs kwantitatief staan we er niet florissant bij. Een zeer goed gesorteerde Nederlandse supermarkt heeft ten hoogste zestig strekkende meter aanbod aan zuiveltoetjes. Dat haalt het niet bij het assortiment van de Franse koplopers die wel driehonderd meter aanbieden. Ik telde in zo'n supermarkt ooit 253 verschillende yoghurtjes en puddinkjes.

In het zuivelschap klopt het hart van de tijd en in elke innovatie gloort de wereld van morgen. Er is geen maatschappelijke tendens of hij weerspiegelt zich in het toetjesaanbod. De internationalisering toont zich in tiramisu, het biologisch bewustzijn in eko-yoghurt, het gezondheidsstreven in magere chocolademousse en het hedonisme in verwenkwark. De individualisering valt onmiskenbaar af te lezen aan opkomst van de portieverpakking. De behoefte aan avontuur vindt zijn bevrediging in de Variatievla van Campina, het verlangen naar een goede stoelgang in Activia Pruim van Danone. En zowel weemoed naar vroeger als hang naar het eenvoudige leven op het land krijgen hun beslag in Boer'n Vla van de Zuivelhoeve, te koop in een emmertje.

Hoe gemakkelijk zou het niet zijn de draak te steken met de innovatieve kracht van de zuivelbranche. Maar vraag me niet Friesche Vlag te kapittelen omdat er geen vanille in de vanillevla zit. Verwacht van mij geen geweeklaag over Campina dat de weg in de seizoenen een beetje kwijt is en in maart lentevla op de markt brengt met framboos en perzik.

Integendeel, verwenyoghurt valt niet belerend te benaderen. Pudding verdraagt geen betutteling.

De bestrijders van het leuke wacht een fikse klus in het toetjeszuivelschap. Toetjes zijn in de eerste plaats leuk. Aan het eind van de maaltijd mag het er even vrolijk, luchtig en kleurig aan toe gaan. Toetjes zijn het carnaval van de zuivel. Toetjes zijn de culinaire kermis. Je klaagt toch ook niet dat een suikerspin vooral uit lucht bestaat of dat het in de schiettent gewonnen gouden horloge niet achttien karaats is? Het is de essentie van het toetje dat het niet zo veel hoeft voor te stellen. Haagse Bluf is het prototype van het ideale toetje, weinig substantie en veel lucht. Onschuldig bedrog is welbeschouwd het wezen van het toetje.

Laten we Campina daarom danken voor de dubbelpudding. Laten we Friesche Vlag omhoog steken voor de pralinévla. En voor de perenvla. Laten we Mona prijzen om zoveel luchtigheid. Laat duizend toetjes bloeien.