Vrolijk Pasen met een hippe kruisigingsspijker

Ze vliegen de winkel uit in New York: mokken met de gekruisigde Christus er op, spijkerkettingen. Viktor Frölke over de merchandise van de film `The Passion of the Christ'.

In de Christian Publications Bookstore, gelegen tussen de seksshops van Hell's Kitchen in New York, liggen zuurtjes verpakt in bijbelteksten, stropdassen met daarop Jezus die over het water loopt, hyperrealistische schilderijen van de Heer à tweehonderd dollar.

Voor de merchandise van The Passion of the Christ, de film die deze week in Nederland in première ging maar in Amerika al enige tijd draait, heeft de eigenaar een flink aantal schappen ingeruimd. Hoofdmoot vormt het boek The Passion, een verzameling still-foto's uit de bloederige film. Voor op de koffietafel. Verder heeft hij veel boeken van christelijke organisaties, de soundtrack van de film en een compilatie-cd met onder andere Bob Dylan (toch geen doorsnee christen), Nick Cave (evenmin) en Elvis (al helemaal niet).

Het opmerkelijkste item is de Nail Pendant ($12.99), een leren halskettinkje waaraan een kopie van de kruisigings-spijker hangt. ,,Zo'n spijker lijkt me gevaarlijk'', zegt Martha Trionfo, een 57-jarige verpleegster. ,,Kun je je er niet aan prikken? Nou, dan hoef ik hem nog steeds niet.'' Trionfo is een uitzondering. De spijkerketting – juwelier Bob Siemon in Los Angelos vervaardigde hem speciaal voor de film – is een ongekend succes. Naar schatting zijn er zo'n honderdduizend in omloop. ,,De spijkers vliegen de winkel uit'', zegt winkelbediende Andy Santiago. Terwijl gelovigen graag op deze manier aan het lijden van de Heer worden herinnerd , vinden ongelovigen het dingetje gewoon hip, net zoals de Passion-T-shirts. ,,We krijgen hier een heleboel ongelovigen langs'', aldus Santiago. Hoe hij weet dat ze ongelovig zijn? Simpel. Hij vraagt zijn klanten of ze Jezus kennen. Zeggen ze nee, dan krijgen ze een korte introductie.

Een oudere man houdt ondertussen zachtjes mompelend een Passion-koffiemok omhoog. ,,Acht dollar? Had het niet voor drie dollar gekund?'' Is hebzucht, met andere woorden, niet een van de zeven hoofdzonden?

Mel Gibson, de maker van The Passion of the Christ, grapte zelf al dat er geen The Passion of the Christ-Happy Meal bij McDonald's zou komen om aan te geven dat ook zijn gevoel voor commercie grenzen kent. Niet dat het veel uitmaakt. Religie en commercie gaan in Amerika al eeuwenlang hand in hand. Nu is het internet, die eindeloze poel des verderfs, waar allerhande sjacheraars hun Passion-merchandise aan de man proberen te brengen. Een Passion-keukenklok bijvoorbeeld, op eBay, voor $24.95. Bobby Bradley uit Rome, Georgia, bevestigt desgevraagd dat hij het ding zelf heeft gemaakt – en dus zonder toestemming van Icon Films, Gibsons producent.

Ook hoog scoort een The Passion of the Christ Crown of Thorns ($14,95), `ideaal voor thuis of op kantoor'. ,,Hij is gemaakt van hetzelfde struikgewas als het origineel'', emailt Khalil Mazzawi uit, of all places, Nazareth, Israël. ,,De film is in Israël verboden, vanwege dat joodse gedoe, maar de dvd doet het goed op de zwarte markt. En ik heb al zes doornenkronen verkocht.''