Stijgende vraag naar financieel deskundigen

De vraag van multinationals en bankverzekeraars naar financieel personeel is in het eerste kwartaal van dit jaar sterk gestegen. Verscherpte accountancy-regels, angst voor nieuwe boekhoudschandalen en de aantrekkende economie zijn de belangrijkste redenen. Dit melden werving- en selectiebureaus.

Het Haagse bureau Vroom & Van den Heuvel, gespecialiseerd in financiële dienstverlening, meldt een stijging van 60 procent ten opzichte van begin 2003. ,,30 Procent van onze opdrachten komt nu van multinationals als Shell, Unilever en Ahold, die op zoek zijn naar accountants met kennis van de strengere regels in de VS'', volgens Paul Geusgens van het bureau. ,,Multinationals moeten in 2005 aan die regels voldoen en hebben die kennis nog niet altijd in huis.'' Ook banken en verzekeraars werven, vaak na een lange vacaturestop, weer marketing- en verkoopmensen, zegt Geusgens. ,,Ze willen zich onderscheiden met service en zich (her)positioneren.'' Ook is er vraag naar risicomanagers, die kritisch kijken naar kredieten.

Paul van Dam van adviesbureau Ebbinge & Company ziet eveneens een ,,sterk toegenomen vraag'' van banken en verzekeraars naar financieel managers en specialisten met de meest recente kennis van wet- en regelgeving. Volgens Van Dam is de daling die in 2000 inzette en die de vraag naar personeel eind vorig jaar reduceerde tot 25 procent van het volume in 2000, omgezet in groei. Ook de vraag naar management voor nieuwe shared service-centra, waarin dataverwerking, financiële administratie en HR-diensten zijn gebundeld, groeit, volgens Van Dam. ,,Multinationals zoeken ook weer meer professionals in risicomanagement, corporate finance en investment banking, nu de fusie- en overnamemarkt weer beweegt.''

Ook Richard Vincent van Martin Ward Andersen bespeurt een ,,behoorlijke'' stijging van de vraag naar financieel personeel. Hij noemt onder meer de vraag naar auditors, die toezicht houden op (financiële) bedrijfsprocessen. ,,Het afgelopen kwartaal hebben we vijftien tot twintig zoekopdrachten voor deze functie gekregen.''

Shell, Unilever en Ahold zeggen de trend niet te kunnen bevestigen. ,,Wij spelen al langer in op de nieuwe wetgeving en er zijn geen grote wijzigingen in ons aannamebeleid'', aldus Shell. ABN Amro zegt ,,niet extra te werven''. Unilever meldt dat de vraag ,,niet gestegen is''. Paul Geusgens zegt zich te kunnen voorstellen dat een aantal bedrijven liever niet gepubliceerd ziet dat ze weer personeel werven. ,,Vele zijn nog bezig met reorganisaties en dan is het moeilijk uit te leggen dat je via de achterdeur nieuw personeel binnenhaalt. Daarom zie je deze trend ook niet terug in personeelsadvertenties''.