Iedereen loopt weg met sneakers

Sneakers vonden hun weg van de straat naar de catwalk en terug, zien Chantal Keizer (foto's) en Willy Bakker (tekst). De moderne sneaker is retro of design.

Sneakers zijn er altijd geweest, maar nog nooit zo heftig als de afgelopen vijf jaar. Merken die volledig verdwenen waren, komen terug, zoals Pony en Quick. Merken die al bekend waren, zoals Puma, hebben zichzelf weten te plaatsen temidden van de high and mighty fashionlabels. Enerzijds door de ontwikkeling van duurdere lijnen, anderzijds door creatieve samenwerkingen te zoeken met klinkende namen als de Nederlandse ontwerper Alexander van Slobbe en de Japanse ontwerper Shimane van Evisu. Maar we zien ook kledingmerken die een eigen sneakerlijn ontwikkelen, bijvoorbeeld D-Squared, Bikkembergs en Girbaud. Deze hele ontwikkeling heeft zelfs gezorgd voor de eerste echte sneakerwinkel in Nederland, Seventyfive in Amsterdam, die inmiddels drie filialen heeft.

Raoul Pinto heeft bij Frontrunner een paar sneakers van Reebok gekocht. ,,Het zijn schoenen uit de speciale lijn van Reebok, ontwikkeld in samenwerking met de hip-hopper/rapper Jean Carter, Jay-Z'', volgens Raoul. Hij associeert zichzelf ook met deze muziekstijl. De lijn werd gepresenteerd op MTV. Volgens Jurgen van Frontrunner komen de mensen speciaal om deze schoenenlijn binnen. ,,Maar op dit moment betekent Nike en All Stars echt uitdelen'', aldus Jurgen. De allerbeste is de Nike Dunk Low, een echte retro basketball schoen. Han Vis uit Amsterdam heeft net zo'n model gekocht in bruin met oranje. ,,Ik heb ze gekocht voor de kleur, het merk maakt me niks uit'', vertelt Han. Ze moeten wel passen bij de kleding van die dag, vindt hij. Hij heeft thuis ook rode sneakers van Blend en bruine van Diesel.

Bij Spoiled, een trendy kleding- annex schoenen- en kapperszaak in de Leidsestraat, kunnen alleen de hele trendy sneakers aangeschaft worden. ,,Bij ons is Puma en Evisu the thing op dit moment'', aldus Michael. De Puma's van Alexander van Slobbe van 260 euro worden meestal aan volwassenen met veel geld verkocht. Hoewel de winkel erop gericht is om jezelf te spoilen, te verwennen, houden ze ook rekening met de krappere portemonnee van de jonkies. ,,Vooral bij jongeren speelt het merkenbewustzijn een hele grote rol.''

Dat sneakers een heus cultureel fenomeen zijn geworden, is op 23 april bij de VPRO te zien; dan zendt deze omroep de documentaire Sneakers, van straat naar catwalk uit. De film besteedt aandacht aan subculturen, zoals hiphop en skate, die zich bepaalde schoenen hebben toegeëigend. Tip: op de website van de makers van de documentaire kun je je eigen favoriete sneakers toevoegen (www.submarinechannel.com/sneakers).