Decent gerollebol

MTV Networks Europe en de verzamelde onafhankelijke labels (`independents') zijn er intussen uit, maar lange tijd zag het er naar uit dat er geen clips van zulke labels meer te zien zouden zijn op MTV en zusterzender TMF. MTV Networks Europe wilde in het nieuwe contract, dat per 1 april in had moeten gaan, ruim de helft minder geld kwijt voor het uitzenden van zulke clips.

Die krenterigheid is wel wat merkwaardig, gezien de obsessie die vooral MTV aan de dag legt voor het dagelijks leven van de rijken der aarde. Glamoureus ogende, maar in feite oersaaie docuseries over de woonsituaties van de sterren en over de jetsettende zusjes Hilton hadden wellicht nog meer ruimte in de uitzendschema's gekregen, als fraaie clips van White Stripes, The Crystal Method (gebaseerd op de fotografische experimenten van Eadward Muybridge rond de vorige eeuwwisseling) en Franz Ferdinand (het inmiddels veelvuldig besproken constructivistische clipje van Take Me Out) vanwege dit contractuele geharrewar van het scherm zouden zijn geweerd.

Al is de aanwas van clips uit meer commerciële hoeken natuurlijk niet te stoppen. En wie vindt dat filmpjes met veel schuddend bloot het voorrecht zijn van stoere zwarte rappers is na een uurtje zappen wel genezen. Britney Spears dikt de clichés over sexy stewardessen nog eens stevig en schaarsgekleed aan in de Toxic-clip, Janet Jackson laat in het filmpje bij haar nieuwe single `Just A Little While' zowat alles zien behalve die veelbesproken tepel (al scheelt het maar luttele millimeters) en van Pink zien we verscheidene kapsels plus haar tatouages en navel.

Heel wat netter gaat het eraan toe in `Try' van Nelly Furtado. In het clipje bij haar vorige single `Powerless' danste deze Canadese zangeres van Portugese afkomst nog een folkloristisch dansje in de grote stad (haar nieuwe album heet Folklore, vandaar). Nu is de setting een blokhut in een winters landschap, compleet met waslijnen. Donkerbruine en witte tinten overheersen. Het ziet er allemaal nogal negentiende-eeuws uit, maar het zedige gewaad van Furtado is een aardig contrast met het blootvertoon elders in clipland.

Interessanter dan het decente gerollebol met de al of niet lijfelijk aanwezige minnaar is de achtergrond in de scènes die zich buiten afspelen. Die achtergronden worden nadrukkelijk kunstmatig achter Nelly geprojecteerd. Zo groot is het contrast met het moderne, drukke leven dus niet, want de studio waar een en ander geschoten is, staat waarschijnlijk in dezelfde grote stad als waarin `Powerless' figureert. Dat geeft dit clipje een zekere dubbelzinnigheid die goed bekeken wel zo interessant is als de navel van Pink, de tepel van Janet en de buik van Britney.

Zulke aardige clips zijn dus niet voorbehouden aan `independent'-artiesten, want Furtado's werk verschijnt via multinational Universal, maar voor de variatie op de buis is het toch goed dat MTV en de independents de strijdbijl begraven hebben.