Athene

Oude tijden herleven: in 1965 boorde Bart Hughes zijn derde oog (zie voor het bewijs Dit hap-hap-happens in Amsterdam, 1966) en afgelopen dinsdag zetten Don McCullin en Maureen Bryan in hun Londense studio de boor in de Zweedse wereldkampioene op de zevenkamp, de zeer fraai ogende Carolina Klüft (21). Nou ja, in een zeer goed gelijkend plastic afgietsel – de Zweden zouden haar in augustus niet graag in Athene willen missen, een beetje Griek trouwens ook niet. Blond, lange benen, blauwe ogen: ze is een lust voor het oog. Het afgietsel is bedoeld voor de creatie van een moderne versie van de Parthenon Marbles om het feit luister bij te zeten dat de Olympische Spelen dit jaar terugkeren naar hun geboortegrond. De echte Parthenon Marbles, de marmeren sculpturen die omstreeks 1812 door Bruce Elgin naar Londen werden overgebracht en daar sinds 1816 staan tentoongesteld in het British Museum, komen ter gelegenheid van de Spelen niet terug, alle inspanningen van onder anderen Britse politici ten spijt. Haar persoonlijke sponsor Reebok, die vorig jaar een commercial op het scherm bracht waarin Klüft een hoofdrol speelde, siert nu de achtergrond van de Parthenon Marbles. Ondanks het feit dat de Zweedse atleten voldoende verdienen om in Monaco te gaan wonen, blijft Klüft in Zweden: ,,Ik wil dichtbij m'n vrienden en familie blijven, in een veilige omgeving'', zei ze vorig jaar tegen deze krant. Als haar afgietsel maar in Athene blijft.

Dit is de 31ste aflevering in een serie over de Olympische Spelen.