Wielennieuws

BMW stapt met nieuwe 1-serie in kleiner segment

Het gebeurt niet vaak dat een automerk het risico neemt buiten zijn traditionele segmenten nieuwe modellen te introduceren. Maar de nieuwe BMW 1-serie, waarvan zojuist de eerste gegevens bekend zijn, is cruciaal voor de expansieve strategie van het succesvolle merk uit München. Het model moet de jaarlijkse verkoopaantallen met 150.000 eenheden omhoogstuwen. De 1-serie is 420 cm lang, en daarmee even compact als de nieuwe VW Golf of Opel Astra. Het is een echte vijfdeurs hatchback, met een grote achterklep en neerklapbare achterbank. Desondanks heeft de baby-BMW achterwielaandrijving, vanwege de ideale gewichtsverdeling en rijeigenschappen een geheiligd aspect van elke BMW.

Het zal niet bij de vijfdeurs 1-serie blijven: er staan een tweedeurs coupe en een cabrio op stapel. Vooralsnog krijgt de auto alleen viercilindermotoren, maar het concept laat ruimte voor zescilinder lijnmotoren, eveneens een BMW kenmerk. Opmerkelijk is dat de sterkste motorvariant de tweeliter viercilinder diesel is, met 163 pk. Die zou slechts 1 op 17,5 verbruiken. In september arriveert de vijfdeurs 1-serie in de showrooms, met verkoopprijzen vanaf ongeveer 25.000 euro.

Hoge prijzen, dus desperate voordeelacties

De prijzen van auto's in ons land liggen nog steeds niet op een lijn met die van andere Europese landen. Jarenlang werden de netto prijzen vanwege de hoge BPM-belasting laag gehouden. Maar Brussel schrijft een pan-Europese prijsharmonisatie voor, zodat verdere prijsstijgingen onvermijdelijk zijn. Bovendien zijn de prijzen voor staal, een van de belangrijkste grondstoffen voor de industrie, met 20 tot 30 procent gestegen. Dat zal zeker doorwerken in de consumentenprijzen. Door strengere milieueisen zal airco de komende jaren zo'n 150 euro duurder worden.

Toch zijn er vandaag de dag vele voordeeltjes te halen door in te gaan op speciale actiemodellen. Vooral in de populaire klassen valt veel extra's te verdienen, gemiddeld zo'n 1.000 tot 1.200 euro. Ford spant op dit moment de kroon met de Ford Focus Futura. In de concurrentieslag tussen de nieuwe Opel Astra en Volkswagen's eveneens kersverse Golf biedt Ford de Focus-koper een voordeel van 5.000 euro per auto, omgerekend een korting van 20 procent. Een 18.295 euro kostende Focus Futura heeft namelijk airco, lederen bekleding, navigatiesysteem, lichtmetalen velgen en sportonderstel standaard.

Concurrerende merken laten zich liever niet uit over dit soort acties. Maar Berend Hulshof, algemeen directeur van Toyota-importeur Louwman & Parqui is wel duidelijk. ,,Als automerk moet je wel erg desperaat zijn alvorens zulke acties op touw te zetten want uiteindelijk schaadt dit je merk.''

Telematica is ook bedreiging voor de privacy

Sinds een jaar of drie biedt General Motors op grote schaal het `Onstar' telematicasysteem aan op alle modellen van het concern. De fabrikant van Cadillac, Chevrolet, Buick of Oldsmobile kan daarmee op afstand en ongevraagd via GPS de met Onstar uitgeruste auto lokaliseren, en het functioneren van de auto beïnvloeden. Zo kan de bestuurder attent worden gemaakt op terugroepacties van de fabriek en de software – verkeersinformatie, het navigatiesysteem – worden opgewaardeerd. Omgekeerd kan de bestuurder via Onstar in noodgevallen assistentie vragen, variërend van het ontgrendelen van de portieren tot het inroepen van hulpdiensten na een ongeval. Ook kan een gestolen auto via Onstar worden opgespoord.

Onstar zit al in twee miljoen Amerikaanse GM modellen, maar is ook voor Europese Opels te koop. En Europese merken kennen inmiddels soortgelijke systemen, van de duurdere apparatuur voor BMW's en Mercedessen tot het betaalbare Connect-systeem van Fiat.

Maar met de zegeningen van telematica voor auto's dienen zich ook problemen aan waarin de wetgever niet voorziet. Ze variëren van mogelijke schendingen van privacy tot ongewenst beïnvloeden van het autogedrag. In de VS lopen al verscheidene rechtszaken tegen instanties en personen die misbruik van lokalisering van auto's via telematica zouden hebben gemaakt. Zelfs rijst de vraag of lokalisering van een auto en zijn bestuurder door de politie tijdens opsporingsacties van criminelen of zelfs simpele snelheidscontroles wel geoorloofd is. En hoe ver mogen wagenparkbeheerders gaan om de gangen van hun werknemers in de auto van de zaak na te gaan?

Er zijn inmiddels gevallen bekend waarbij tijdens dit soort lokaliseringsacties – achtervolging na een misdaad – de airbags van een auto ongewild, want per abuis door `big brother', de beheerder van het gesloten telematicasysteem, werd geactiveerd.