Opel Astra is vertrouwd én vernieuwd

Woont u in de nabijheid van een van de 150 showrooms van Opel Nederland, dan zult u vanavond en morgen vanuit die richting getemperd feestgedruis horen opklinken. De langverwachte Astra is er dan eindelijk in allerlei uitvoeringen, kleuren en prijzen te bewonderen. En te bestellen natuurlijk.

Over het introductietijdstip van de middenklasser – en zijn uitvoering, waarover zo meteen meer – is nagedacht. De concurrentie is heviger dan ooit: ofschoon de verkoopaantallen in de westerse landen blijven dalen, is het aantal deelnemers in deze blijkbaar nog steeds lucratieve bedrijfstak zelfs stijgende.

Hoe dat kan? Autofabrikanten gaan, nee mógen doodeenvoudig niet failliet gaan. Want werkgelegenheid, belastinginkomsten en bestraffend stemgedrag na anti-automaatregelen zijn en blijven doorslaggevend voor het almaar in stand houden van dit dolgedraaide circus. Maak dus gebruik van deze zojuist verworven kennis, stel u als koper eens wat manhaftiger op. Want de gouden jaren van geeuwende verkopers, belabberde bouwkwaliteiten en lachwekkende levertijden zijn, naar het lijkt, voorgoed voorbij.

Opel AG heeft alle tijd genomen om de producten en verkoopresultaten van de medespelers uitvoerig te analyseren en die gegevens te verwerken in zijn qua aantallen belangrijkste model. En juist op het moment dat de voorheen al te arrogant opererende concurrent uit Wolfsburg in zwaar weer dreigt te geraken, laten uitdagend fluitende Opel-verkopers de derde versie van de Astra uit.

Het merk uit Rüsselsheim heeft geen roemrucht raceverleden om mee te pronken, voor statuszoekers is het de verkeerde showroom, een tot voor kort nog lucratieve emotiecultuur had het zich ook al niet aangemeten. Men houdt het er eenvoudigweg simpel: modaal geprijsde voertuigen met een niet al te uitdagend uiterlijk voor een zo groot mogelijk en vooral in Nederland hondstrouw publiek.

De vormgeving van de Astra is een vervolg op die van de fraaie Signum. Vooral zijdelings is die er nog duidelijk in te herkennen, de auto rijdt terwijl hij nog stilstaat, wat als een compliment moet worden opgevat. Het geheel oogt heel wat dynamischer dan zijn bedaagde voorganger. Jammer dat bij de achterzijde de ontwerpers niet wat bescheidener te werk zijn gegaan: veel te veel lijnen, chroom en welvingen in een verder toch strak vormgegeven koetswerk.

Het interieur is een voortborduren op dat van de Vectra en de Signum. Niet alles is tot in duizelingwekkende perfectie gemonteerd en van Premium Qualität, maar het geheel oogt beslist niet rommelig of goedkoop. Ergonomisch zijn er wat vraagtekens, maar na een gewenningsperiode wijst zich de bediening vanzelf. De stoelen zijn klein, comfortabel en in alle richtingen te verstellen. Evenals trouwens het stuur, dat daarbij ook nog eens de enig juiste diameter en dikte heeft. Op de achterbank is voldoende been- en hoofdruimte. Verdwenen zijn de houders voor de blikjes frisdrank en flesjes vloeibaar ontbijt. In deze barre economische tijden wordt men blijkbaar geacht de snack- en tankshops voorbij te rijden en de bijna vergeten thermosfles en broodtrommel weer mee op reis te nemen.

Het testmodel is voorzien van een dieselmotor van de laatste generatie, sterk en stil. Zo stil zelfs dat hij op kruissnelheid nog amper te horen is. Ditmaal zijn het niet de aandrijving en het windgeruis die de boventoon voeren, maar de afrolgeluiden van de forse banden. Wat tegenvalt is het verbruik, een krappe één op vijftien in plaats van de beloofde één op twintig. Want met geen mogelijkheid zijn deze cijfers te realiseren. Ook de boardcomputer rekende en rekende, maar kwam uiteindelijk moegestreden tot eenzelfde conclusie.

Het onderstel van de Astra is duchtig onder handen genomen en wat is deze auto daarvan opgeknapt. Het lijkt me daarom raadzaam verstokte Kadett- en Astrarijders voor aanvang van de proefrit te waarschuwen voor de gedragsverandering die er bij hun lieveling heeft plaatsgevonden.

De helaas optionele en vrij prijzige elektronicasystemen, waarmee demping, besturing en remsystemen aan elkaar gekoppeld en afgeregeld zijn, tillen de wegligging naar een nog hoger plan. Niet een complexe, dus dure, wielophanging, maar het voor het eerst toepassen van verfijnde elektronica in een wagen van deze prijsklasse hebben de Astra aan een bovengemiddeld weg- en stuurgedrag geholpen. En nu maar hopen dat het ditmaal storingsvrij en tot in lengte van jaren blijft functioneren.