Excessieve pk-race op Autobahn

Terwijl in België en Frankrijk de snelheidscontroles met het oog op verkeersveiligheid worden verscherpt, is het thema maximum snelheid in Duitsland nog altijd onbespreekbaar. De lobby van de Duitse auto-industrie speelt daarbij de hoofdrol, en wijkt daarmee ook af van wat autofabrikanten in andere landen vinden. Bestuursvoorzitter Louis Schweitzer van Renault: ,,Het is een prestigezaak van de Duitse auto-industrie. Persoonlijk zou ik ons snelste model, de Renault Clio V6, niet zomaar aan iedereen meegeven.'' De Renault Clio V6 is met 225 pk en een topsnelheid van 250 km/uur de sterkste en snelste Franse productieauto.

In Duitsland woedt nog een excessieve pk-race. BMW, Audi, Porsche, Mercedes-Benz en zelfs Volkswagen hebben alle ten minste één model met meer dan 450 pk in hun programma. BMW komt zelfs met een model waarin een variant van de V10 formule I motor wordt gemonteerd.

Sinds 1989 bestaat er in Duitsland een onderlinge afspraak tussen de autofabrikanten, dat zij de maximum snelheden van hun wagens tot 250 km/uur beperken met behulp van een snelheidsregelaar. Om veiligheidsredenen, zegt men, maar de realiteit is dat bandenfabrikanten niet de verantwoordelijkheid voor nog hogere snelheden op zich willen nemen. Alleen Porsche doet daar niet aan mee: de Carrera GT haalt 330 km/uur. Audi heeft inmiddels besloten de 250 km-grens voor een van zijn topmodellen op te trekken naar 280 km/uur. En het supermerk van Volkswagen, Bugatti, komt met een auto die 406 km/uur haalt, op de openbare weg.

Critici vinden het getuigen van een onvoorstelbare hypocrisie dat snelheden van Formule I auto's in het belang van de veiligheid van de ervaren coureurs reglementair worden beperkt, terwijl productiesportwagens door iedereen op de openbare weg tot hoge snelheden kunnen worden opgejaagd. Jürgen Hubbert, bij DaimlerChrysler in de raad van bestuur verantwoordelijk voor de personenwagenontwikkeling, blijft de onbeperkte snelheden op Duitse autobanen echter verdedigen. ,,Op slechts 0,8 procent van ons totale Duitse wegennet geldt geen snelheidsbeperking. Bovendien is het aantal verkeersdoden in Duitsland op dit moment het laagst sinds de registraties in 1953 begonnen.'' Maar hij voegt er aan toe dat ,,wie in Duitsland een algemene maximum snelheid voorstelt en realiseert, ook voor de consequenties moet opdraaien. Duitse auto's worden wereldwijd gekocht omdat zij bij de hoogste snelheden veilig zijn. In Amerika, waar strenge maximumsnelheden gelden, is dat een belangrijk koopargument.''