Voorkeur Beeldende Kunst

Constant

Tijgerkatten, poezen met borstelige snorharen, kraaien voorzien van tanden en nieuwe, nooit eerder geziene vogels: de schilder en graficus Constant (Constant Nieuwenhuys, Amsterdam 1920) heeft de Nederlandse schilderkunst verrijkt met fantasierijke wezens. Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen wijdt een tentoonstelling aan het grafische werk van Constant. Het verstilde karakter van grafische kunst komt op deze expositie goed tot zijn recht. Op het eerste gezicht tonen de werken vooral krassende lijnen en figuren die eerder inktvlekken zijn dan herkenbare gedaantes. Die tijgerkatten maakte Constant hoofdzakelijk aan het begin van zijn carrière. Constant was een van de mede-oprichters van Cobra in 1948. Na enige tijd in Parijs gewoond te hebben, keert hij in 1952 terug naar Amsterdam. Hij begint zich voor architectuur te interesseren. De grote stad, de zogeheten `nomadenstad', moet een plek zijn voor de spelende mens, ongebonden mens. Met ogenschijnlijk haastige, fragiele lijnen zet Constant de mens neer als een weerloos wezen omringd door massieve kleurvlakken. Later in zijn ontwikkeling plaatst Constant de mensenfiguren steeds prominenter op de voorgrond. Zoals in de auquatint De Menigte uit 1994, waarop mensengestalten bijeen staan gedrongen. De uitdrukking van hun gezicht zweeft tussen verwondering en afkeer. Alsof ze getuige zijn van een tragische gebeurtenis, die wij niet kunnen zien. Geluk is in elk geval niet van hun gezicht te lezen.

Constant. Een keuze uit het grafisch oeuvre t/m 18 april Cobra Museum, Sandbergpelin 1-3, Amstelveen. Di-zo 11-17u.

Van Corot tot Cézanne

Het 19de-eeuwse conflict tussen de klassieke schilderkunstige opvatting van de natuur en een nieuwe opvatting die leidde tot en plein air geschilderde landschappen, is het onderwerp van De natuur als atelier in het Gemeentemuseum. De conservatoren zijn geslaagd in hun opzet om de conflicterende opvattingen zichtbaar te maken. Naast verrassende werken van onbekende schilders zijn er beroemde meesters als Monet, Cézanne, Bonnard en Courbet.

Van Corot tot Cézanne – De natuur als atelier t/m 9 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

En verder

Yinka Shonibare, Double Dutch t/m 24 april Museum Boijmans van Beuningen, Museumpark 18-20, R'dam; Vis vitalis; stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, 1550-1700 t/m 9 mei Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di t/m zo 11-17u; Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei, Edward Steichen t/m 25 en Mike Disfarmer t/m 11 april in de Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Tacita Dean t/m 16 mei De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di-zo 11-17u; Hans Op de Beeck t/m 11 april GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di t/m zo 12-20u.

Dante Gabriel Rossetti

Op de mooi onderbouwde expositie over Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) in het Van Goghmuseum zijn alle grote werken van de schilder present. De Pre-Raphaelite Rossetti is vooral te zien als schepper van decadente dromen van hypergevoelige, in zichzelf gekeerde vrouwen, van verholen erotiek. Rond 1860 begom Rossetti grote vrouwenportretten in Venetiaanse stijl te maken vooral van zijn vaste model en latere vrouw, de beeldschone, maar tragische Elizabeth Siddal.

Dante Gabriel Rossetti t/m 6 juni in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dag 10-18u.

Charlotte Schleiffert

Ze ziet eruit als een femme fatale, maar de travestiet is nog een van de beschaafdste types op de overzichtsexpositie van Charlotte Schleiffert (1967) in Museum Boijmans Van Beuningen. De portrettengalerij omvat ook eenbenige prostituees, pooiers en Hells Angels. Het is jammer dat Boijmans het eerste museale overzicht van haar heeft weggemoffeld in achterafzaaltjes. Charlotte Schleiffert, momenteel toch een van Nederlands grote schildertalenten, verdient beter.

Charlotte Schleiffert t/m 9 mei in Mus Boijmans Van Beuningen, Muspark 18-20, Rdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u