Verlies bij Alitalia op recordhoogte: 373 miljoen euro

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft over 2003 een nettoverlies geleden van 373 miljoen euro, zo heeft de raad van bestuur van het bedrijf gisteren bekend gemaakt. Het bruto verlies, vóór belastingheffing, betrof 510 miljoen euro, 250 miljoen meer dan in 2002. De cijfers voor het eerste kwartaal van 2004 duiden niet op een verbetering van de situatie.

Arbeidsonrust, een slechte markt en onduidelijkheid over zijn status speelden Alitalia in 2003 parten. De leiding van Alitalia is in afwachting van een regeringsbesluit dat de reorganisatie van de luchtvaartsector in Italië mogelijk maakt. Daaronder vallen verbeteringen van de infrastructuur op de luchthaven Malpensa bij Milaan, maar ook een stroomlijning van de activiteiten van de luchthaven- en controleautoriteiten. Verder wacht Alitalia op een beslissing over ontslag voor naar schatting 2.700 werknemers. De vakbonden verzetten zich daar fel tegen en hebben voor 5 april een staking aangekondigd.

De Italiaanse overheid heeft een meerderheidsbelang van 62 procent in Alitalia. In februari stuurde de regering wegens de problemen bij het bedrijf al bestuursvoorzitter Francesco Mengozzi de laan uit. Mengozzi wilde fors bezuinigen om de kosten te drukken. Hij was ook voorstander van toetreding van Alitalia tot de holding van Air France en KLM, die dit jaar moet ontstaan na de overname van KLM door de Franse maatschappij.

Alitalia maakt sinds juli 2001 wel deel uit van de alliantie Skyteam, waar onder meer ook Air France en het Amerikaanse Delta Airlines toe behoren. De drie internationale allianties (Skyteam, Oneworld en Star Alliance) stemmen netwerken en op elkaar af, voeren gezamenlijke vluchten uit en profiteren van andere synergieën. De deelnemende bedrijven blijven zelfstandig.

Ook KLM zal, als gevolg van de fusie met Air France, toetreden tot Skyteam en daar opnieuw de voormalige parter Alitalia tegenkomen. KLM en Alitalia waren in 2000 na intensieve samenwerking van plan te fuseren, maar de deal ketste af op het achterwege blijven van de privatisering van Alitalia en de chaotische situatie rondom Malpensa. KLM brak de samenwerking af en moest hiervoor uiteindelijk een boete betalen van 171 miljoen euro.

KLM is nu gekant tegen toetreding van Alitalia tot de holding Air France-KLM zolang de Italiaanse staat meerderheidsaandeelhouder van de luchtvaartmaatschappij is. De Italiaanse premier Berlusconi heeft echter onlangs gezegd dat er geen sprake kan zijn van privatisering zolang het bedrijf niet financieel gezond is.