Midori

Op zijn 75ste verjaardag verklaarde de legendarische violist Joseph Joachim (1831-1907), die Brahms inspireerde tot zijn Vioolconcert in D, dat de Duitsers eigenlijk maar vier vioolconcerten hebben. ,,Het grootste, het meest ultieme, is van Beethoven. Brahms evenaart dat concert in serieusheid. Het rijkste en meest verleidelijke concert is dat van Bruch. Maar het meest innige, een juweel van het hart, is het Vioolconcert van Mendelssohn.''.

Het voormalige wonderkind Midori (1971), op haar achtste jaar vanuit Osaka naar de Juilliard School in New York gehaald vanwege haar uitzonderlijke viooltalent, is een violiste die nog indruk kan maken in dit zo frequent gespeelde en opgenomen repertoire. Haar live-opnames van de vioolconcerten van Mendelssohn en Bruch, met de Berliner Philharmoniker o.l.v. Mariss Jansons, stijgen daadwerkelijk boven het gemiddelde uit door de bezieling die er vanaf straalt. Midori verrast in iedere frase van haar ranke maar intense vertolkingen door miniscule afwijkingen van het voorspelbare. Door onnavolgbaar te vertragen in de solo-introductie van Bruchs Vioolconcert, of juist door er verderop in het Allegro moderato als een fonkelende komeet vandoor te schieten, richting muzikale hemel. In enerverende dialogen met Jansons en de Berliner Philharmoniker laat ze Bruch in al zijn verleidelijkheid tot de verbeelding spreken. Maar zo mogelijk nog mooier klinkt Midori's ontroerende Mendelssohn: een wonderlijke mix van muzikale puurheid en passie.

Midori, Berliner o.l.v. Mariss Jansons: Sony Classical: SK 87740