Gouden Zoen voor boek Els Beerten

Els Beerten heeft de Gouden Zoen gekregen voor haar boek Lopen voor je leven. Dat is vanmiddag bekendgemaakt tijdens De Dag van de Jonge Jury in Utrecht, een literatuurfestival voor middelbare scholieren.

Zilveren Zoenen waren er voor Mark Haddons ook bij ouderen populaire en eerder ondermeer met de Britse Whitbread Book of the Year Award bekroonde Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht en voor Margaret Wilds Jinx. De prijs van de Jonge Jury, de publieksprijs van puberlezers, ging naar Francine Oomen voor Hoe overleef ik mezelf? Voor het eerst reikte de Jonge Jury ook een debutantenprijs uit. Deze ging naar De eerste steen van Rom Molemaker.

De Zoenen zijn de literaire prijzen voor boeken bestemd voor jongeren tussen de twaalf en de zestien jaar, het equivalent van de Griffels voor kinderboeken. De stichting CPNB kent de Zoenen jaarlijks toe sinds 1997 op voordracht van een onafhankelijke vakjury, ditmaal onder voorzitterschap van Anne de Vries. De Gouden Zoen moet volgens het regelement naar een van oorsprong Nederlandstalig boek gaan. De Zilveren Zoen voor de Britse schrijver Mark Haddon heeft dit jaar volgens het juryrapport ,,een gouden randje''.

De Vlaamse Els Beerten publiceert sinds 1985, maar was in Nederland tot nu toe nagenoeg onbekend. Ze werd geroemd vanwege de geraffineerde compositie van Lopen voor je leven. Hoofdpersoon Noor loopt een marathon en verwerkt al rennend een trauma uit haar kindertijd. ,,Studio sport op z'n best,'' zo meldt het juryrapport, ,,met Noors gedachten als voice-over, in korte zinnen, ritmisch als het lopen zelf. In de flashbacks weet Beerten met enkele details de andere personages haarscherp neer te zetten.'' De boeken van Els Beerten verschijnen bij uitgeverij Querido.

De eervolle vermeldingen van de Zoenjury gingen naar Met de Noorderzon van Jennifer Donnelly en naar Schilderingen van Hollis Woods van Patricia Reilly Giff.

De vakjury beoordeelde ruim zestig boeken en stelt dat de kwaliteit van het aanbod toeneemt, ook in het non-fictiegenre. De voorheen vaak scherp afgebakende grens tussen `herkenbaarheid' en `literaire kwaliteit' zou steeds meer vervagen.