Dan volgen nu de bedrijfsberichten

Hoe zullen we ze het vertellen?

Het is een terugkerende vraag in de Nederlandse bestuurskamers als er gevoelige zaken naar buiten moeten worden gebracht. Wie te vroeg en te gretig de buitenwacht informeert riskeert onnodige beschadiging van het bedrijf of zijn medewerkers. Wie te veel draalt en te zuinig is met informatie zet zijn relatie met de financiële markten op het spel.

Gisteren toonden twee middelgrote Nederlandse ondernemingen de uitersten van het spectrum. Voedingsbedrijf Wessanen en luchtvaartmaatschappij KLM, alletwee opgenomen in de Midkap-index van 25 middelgrote ondernemingen, kwamen met berichten die voer voor speculanten zijn.

Allereerst Wessanen. De financieel directeur stapt op omdat er jarenlang 14 miljoen euro te veel op de balans stond. Dit was zeven maanden geleden al bekend, maar de nieuwe topman A. Veenhof weet nu zeker dat dit eerder ontdekt had moeten worden. Exit financiële man. Tegelijkertijd levert een eerder opgestapte bestuurder vrijwillig eenderde van zijn vertrekpremie in.

Wessanen belegde gisteren na de aandeelhoudersvergadering een telefonische conferentie voor pers en analisten om iedereen over de kwestie te informeren. Maar hoe zwaar is de kwestie eigenlijk? De verkeerd getelde balanspost vertegenwoordigt 1 procent van Wessanens totale bezittingen. Er is geen geld verdwenen en het bedrijf heeft niet één euro winst te veel gerapporteerd door de kwestie. Had de nieuwe topman een stok nodig om de al langer zittende financieel directeur mee te slaan of heeft de onderneming last van het gewijzigde klimaat waar de accountant in de driver's seat zit in plaats van het bestuur? Om kort te gaan, Wessanen is roomser dan de paus of het bedrijf vertelt niet het hele verhaal.

KLM kwam gisteren ook met een bericht. Of beter gezegd, een berichtje. Luchtvaartmaatschappij Air France, waarmee vorig jaar is afgesproken dat het KLM zal overnemen, stelt voor de derde achtereenvolgde keer haar officiële bod uit. Er wordt nog steeds gewerkt aan het biedingsbericht dat ongetwijfeld een lijvig document zal worden. Onder het mom ,,beter te zorgvuldig dan te snel'' loopt de agenda iets uit, een kleinigheidje volgens Amstelveen. Met dergelijke smoezen hoef je op 31 maart bij de belastingdienst niet aan te kloppen. Dan geldt elk verzoek om uitstel – zonder deugdelijke verklaring – als een aanleiding voor verhoogde waakzaamheid.

Is het zoveelste uitstel gewoon knulligheid of begint de relatie met Air France nu al te ontsporen? De spaarzame woorden van KLM zijn misschien wel veelzeggender dan bedoeld.