Run op hybride auto door fiscaal voordeel

Autokopers omarmen de hybride auto. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van de nieuwe Toyota Prius, de eerste auto met een benzine- én een elektromotor. Acht weken na de introductie zijn van de Prius in Nederland 850 exemplaren verkocht. Daarmee is de verkoopdoelstelling voor dit jaar al bijna gehaald. De Nederlandse importeur verwachtte duizend exemplaren van de Prius te verkopen.

In heel Europa doet de Prius het beter dan verwacht. Hoewel de auto pas in elf landen op de markt is, heeft Toyota het Europese streefgetal van 5.000 auto's in 2004 al na twee maanden bijna gerealiseerd. Maar in geen enkel Europees land worden de verwachtingen zo overtroffen als in Nederland.

,,We zijn heel gelukkig, hier hadden we alleen stiekem op durven hopen'', zegt een woordvoerder van Toyota Nederland. Volgens de zegsman zijn er twee verklaringen voor het succes: de aansprekende vormgeving van de Prius én het belastingvoordeel. Dankzij de dubbele krachtbron is de Prius een van de zuinigste auto's. De Japanse middenklasser rijdt op één liter benzine ongeveer 20 kilometer. De Nederlandse overheid beloont dat met een vrijstelling van de BPM-belasting. De luxe basisuitvoering kost daardoor maar 25.250 euro, een korting van 7.660 euro die volgens Toyota door de overheid is gegarandeerd tot medio 2006.

De keerzijde van het verkoopsucces is dat Toyota de vraag niet kan bijbenen. Wie nu een Prius bestelt, moet twaalf maanden wachten op zijn nieuwe auto. Maar de publiciteit lijkt uit te stralen naar de andere modellen. In de eerste twee maanden van dit jaar verkocht Toyota in Nederland bijna 43 procent méér auto's dan in dezelfde periode vorig jaar.

Autokopers die geen zin hebben om een jaar te wachten kunnen terecht bij concurrent Honda. De vorige maand geïntroduceerde Civic IMA, eveneens een hybride middenklasser, is uit voorraad leverbaar. De importeur heeft even gewacht met adverteren tot het publiciteitsoffensief van Toyota was uitgewoed, en verkocht er tot nu toe vijftig. Binnenkort start de advertentiecampagne `Ik rij belastingvrij'. Ook Honda prikkelt niet het groene hart, maar het koopjesinstinct van de Nederlander.