Bij IHC moet de zon altijd schijnen

Jarenlang gold offshorespecialist IHC Caland als een bedrijf waar de zon nooit onderging. Tot de klad kwam in de scheepsbouw. Eén werf werd zelfs gesloten. ,,Maar 2004 wordt weer een jaar van herstel'', klinkt het militant.

,,Dit is geen vak voor bange mensen'', roept bestuursvoorzitter Sjef van Dooremalen van IHC Caland (leverancier van technologie aan de offshore-industrie en scheepsbouw) strijdvaardig uit. Hij is aan het einde gekomen van een uitvoerig betoog waarin hij heeft uitgelegd dat 2004 moet leiden tot een fors herstel van de onderneming, die tot vorig jaar maar weinig tegenslagen kende. IHC Caland bouwt voor alle grote oliemaatschappijen zogeheten FPSO's, drijvende productie- en opslagplaatsen voor olie, en levert daar ook de technologie voor. Die wordt met het oppompen van olie in steeds dieper water steeds geavanceerder. De meerjarige leasecontracten met de oliegiganten leveren het bedrijf, al jaren een van de snelste stijgers op de beurs, een constante bron van inkomsten op. Vorig jaar werden weer drie FPSO's afgeleverd en Van Dooremalen verwacht door de hoge olieprijs een toenemende activiteit in de oliesector. Maar ook Rusland en de Kaspische Zee zijn groeimarkten voor IHC Caland. ,,Daar lagen de kansen voor de oliemaatschappijen omdat die markten zijn opengegaan voor energiewinning'', zegt Van Dooremalen.

Het zorgenkind van IHC Caland is echter de scheepsbouw. Een uitgesproken smet op het blazoen was dat IHC vorig jaar scheepswerf Van der Giessen-de Noord moest sluiten wegens het gebrek aan bouworders. 400 mensen kwamen daarbij op straat te staan. In januari werd het laatste schip afgeleverd door de werf. De problemen begonnen bij Van der Giessen nadat men zich had verkeken op de begroting van een veerboot. Ook elders in de scheepsbouw bij IHC stonden de resultaten onder druk en verliepen de zaken niet naar wens, wat voorheen wel het geval was. Bij de bouw van een zelfvarende snijkopzuiger voor baggerbedrijf De Nul werden de kosten met 40 procent overschreden doordat IHC de moeilijkheidsgraad had onderschat en in problemen kwam met de begroting voor het schip.

Maar IHC Caland is door de inkomsten uit de offshore een rijk bedrijf en kan wel tegen een stootje. Zelfs de in de scheepsbouw altijd militante vakbonden kon daarmee de mond worden gesnoerd. IHC Caland trok 45 miljoen dollar uit voor de sluiting van Van der Giessen-de Noord, hetgeen de nettowinst vorig jaar drukte tot 46,6 miljoen dollar. De Hollandia Bailey Kloos Groep (HBK), het staalconstructiebedrijf van Rob Lubbers en zijn broer, oud-premier Ruud, wordt de nieuwe eigenaar van het terrein en de opstallen van Van der Giessen. Er is al een principe-overeenkomst gesloten met HBK, dat nog een klein deel van het personeel van Van der Giessen overneemt en van plan is enkele staalbedrijven uit de eigen groep op de werf onder te brengen.

IHC Caland houdt daardoor nog twee werven over. IHC Holland en De Merwede, gespecialiseerd in het bouwen van baggerschepen. Een markt waarop IHC Holland een marktaandeel in de wereld heeft van ruim 50 procent. Gezien de vraag naar het opgraven van zand en grind heeft de sector nog steeds volop toekomstperspectief volgens Van Dooremalen. ,,Als je alleen al naar de snelle ontwikkeling kijkt van de Chinese economie, is duidelijk dat daar veel nieuwe infrastructuur bij hoort. De infrastructuur is de bloedsomloop van je economie. Er is grote belangstelling voor baggerprojecten.''

Niettemin constateert Van Dooremalen dat de offshoreactiviteiten en de scheepsbouw uit elkaar dreigen te groeien bij IHC. De synergie tussen beide sectoren laat steeds meer te wensen over en daarom wil IHC de scheepsbouw afsplitsen van de offshore. De voorkeur gaat uit naar een verkoop van de twee werven. Er hebben zich al enkele belangstellenden gemeld die binnenkort een informatiememorandum krijgen toegestuurd van IHC Caland. Ook is de gedachte van een aparte beursnotering voor de werven weer in beeld als IHC geen kopers voor zijn werven kan vinden.

Van Dooremalen denkt echter dat de afsplitsing van de scheepsbouw in het derde kwartaal van dit jaar kan worden afgerond. Zelf zal hij geen rol spelen bij de verkoop. Van Dooremalen is van huis uit scheepsbouwer en gaat mee als bestuursvoorzitter met de werven en wil belangenverstrengeling voorkomen. ,,Maar als de nieuwe eigenaren van de werven denken dat ze een betere directievoorzitter in huis hebben, ga ik gewoon een paar jaar eerder met pensioen'', zegt hij opgewekt.

De offshoredivisie van IHC Caland gaat dit jaar verder onder de naam SBM (Single Buoy Morings). Ook de onderdelen Imodco, Marine Structure Consultants en ingenieursbureau Gusto worden bij SBM ondergebracht. Bestuursvoorzitter wordt de Fransman Didier Keller.