NS wil betere voorwaarden

De Nederlandse Spoorwegen (NS) wil betere contracten voor het laten rijden van treinen op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn. Het bedrijf is hierover in gesprek met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De lijnen zijn niet rendabel en de NS zorgen daar voor vervoer op naar hun zeggen ,,verouderde voorwaarden'', zo heeft een woordvoerder van de NS zaterdag laten weten. Op die basis wil de NS niet verder.

De lijnen vallen niet onder het hoofdnet, maar onder de zogeheten contractsector, die aanbesteed moet worden. In afwachting van die aanbesteding heeft de NS met het ministerie een contract gesloten om er voor vervoer te zorgen, aldus de NS-woordvoerder. De aanbesteding laat echter op zich wachten en de NS rijdt op die lijnen onder verouderde voorwaarden.

Eind mei moet de NS het ministerie laten weten of het de contracten nog wil verlengen. Wil de NS dat niet, dan moet het bedrijf nog een jaar lang voor vervoer zorgen, aldus een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zij wil niet vooruitlopen op wat er in dat geval daarna gebeurt.

Het is in ieder geval de bedoeling dat de lijnen in 2006 onderdeel worden van Randstadrail, waarover snelle trams zullen gaan rijden.

Op de lijnen Arnhem-Tiel en Dordrecht-Geldermalsen speelt een vergelijkbaar probleem. Deze lijnen behoren tot veertien trajecten waarover het ministerie in gesprek is met de provincie. Verkeer en Waterstaat wil die regionale trajecten decentraliseren, zoals ook in andere delen van Nederland al is gebeurd.