Nog deze week Frans bod op KLM

Deze week doet Air France definitief een bod op de aandelen van KLM. Wanneer de aandeelhouders van KLM op 19 april tijdens een buitengewone vergadering in de schouwburg van Amstelveen akkoord gaan, en ook de geldschieters van Air France instemmen, ontstaat de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. De aandeelhouders van KLM ontvangen voor 10 aandelen KLM, elf aandelen in de nieuwe combinatie Air France-KLM en krijgen bovendien 10 warrants, die in tegenstelling tot gewone opties niet gebonden zijn aan een tijdslimiet waarbinnen ze moeten worden uitgeoefend.

In een interview met het Financieele Dagblad vanochtend spreekt KLM-bestuursvoorzitter Leo van Wijk over de overname als ,,een groot succes''. Eind april moet de gehele transactie zijn voltooid en begin mei krijgt Air France-KLM een notering in Amsterdam, Parijs en Wall Street.

Van Wijk spreekt over een verstandshuwelijk `avec plaisir', dat enkele weken vertraging heeft opgelopen omdat de Amerikaanse financiële toezichthouder SEC aanvullende informatie van beide luchtvaartmaatschappijen over de transactie heeft gevraagd. Maar de laatste obstakels zijn volgens de KLM-topman uit de weg geruimd.

Aanvankelijk waren berichten in de Franse media verschenen dat Air France al op 22 maart een bod zou doen op KLM. Maar dat het hele proces slechts ,,een paar weken vertraging'' heeft opgelopen, beschouwt Van Wijk als een opmerkelijke prestatie, die niet gebruikelijk is bij transacties van deze omvang.

Air France en KLM hopen vooral uit synergievoordelen grote bezuinigingen te halen in de nieuwe combinatie. De passagier, voor wie veel bij het oude zal blijven, zal volgens de topman niet veel merken van de overname. Wel noemt Van Wijk Air France in het interview ,,wat royaler aan boord, waardoor KLM een tandje zal bijzetten''.