Snelheidsverlies HSL-Zuid door kleine verticale radii

Mijn complimenten voor het opgraven van de leugens rond de HSL-Zuid door Rob Schoof (NRC Handelsblad, 20 maart). Behalve de 17 minuten die de trein in België verliest, is er ook nog reistijd die in Nederland verloren wordt, omdat de trein niet op volle snelheid kan rijden. Dit verlies wordt veroorzaakt door de kleine verticale radii die gehanteerd zijn om de `kunstwerken' te realiseren.

Normaal gesproken dienen deze radii 25 km te zijn, wil de trein op volle snelheid comfortabel rijden. Ter wille van de bezuinigingen zijn de radii verkleind naar 11 km, wat overeenkomt met de bestaande spoorwegnormen voor treinen met een maximumsnelheid van 140 km/uur.

De Belgen hebben de Nederlanders goed in de tang door van het kabinet-Kok 1 eerst 800 miljoen gulden los te weken zonder noemenswaardige tegenprestatie om vervolgens te stellen dat zij niet van plan zijn te participeren in de exploitatieverliezen. Dat is een lelijke streep door de rekening van de gemeente Breda, die zich wil profileren met een HSL-verbinding.

De HSA doet er verstandig aan de aankoop van HSL-treinen uit te stellen en gebruik te maken van tweedehands Frans materiaal totdat duidelijk is of en hoe het traject rendabel te maken is.

Het snelheidsaspect is tot en met Brussel geen beslissende factor meer om de trein te nemen, omdat de reistijd naar de opstapstations al zo lang is.