Schiphol ontziet Spaarndam

. Vliegtuigen die vertrekken van de Polderbaan op Schiphol krijgen een nieuwe route om de inwoners van Spaarndam te ontzien. De route betekent behalve voor Spaarndam ook minder geluidsoverlast voor bewoners van Assendelft, Velsen-Zuid en Haarlemmerliede. Inwoners van Velsen-Noord en Beverwijk krijgen daarentegen te maken met meer geluidsoverlast.

Dat zijn de luchtvaartsector en de provincies en gemeenten donderdag overeengekomen in de CROS, de Commissie Regionaal Overleg Schiphol. De CROS legt de overeenkomst als advies voor aan staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat). Zij moet een besluit over de gewijzigde route nemen.

Inwoners van het dorp Spaarndam klaagden sinds de opening van de Polderbaan vorig jaar over de sterk toegenomen geluidsoverlast. Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland zegden de inwoners vorig jaar een verlegging van deze nieuwe route toe.

Ter tafel bij de CROS lagen deze week twee alternatieve routes. In de afgewezen route vlogen toestellen die van parallelle banen vertrokken langer naast elkaar over het Corus-industrieterrein (voormalig Hoogovens) om vlak voor de kust uiteen te gaan. Dat was niet verstandig om redenen van veiligheid en geluidsoverlast in Velsen-Zuid, aldus een woordvoerder van de CROS.

In de nu gekozen route komen toestellen in noordelijke richting niet over het Corus-terrein, maar vliegen rechtdoor over Velsen-Noord en het zuidelijk deel van Beverwijk. Deze route heeft ,,veel voordelen op het gebied van vliegbaarheid, veiligheid, brandstofverbruik en capaciteit'', aldus de CROS. ,,Bezien over de hele regio'' leidt de route bovendien tot ,,een meer evenwichtige verdeling van de gevolgen van het vliegverkeer''.

Luchtverkeersleiding Nederland heeft besloten nieuwe regels op te stellen voor toestellen die gelijktijdig starten op parallelle banen. De toestellen krijgen een aangepaste route. Al eerder zagen de luchtverkeersleiders zich genoodzaakt over te gaan op ,,aanvullende koersinstructies'' nadat was gebleken dat in een aantal gevallen toestellen elkaar zo dicht dreigden te naderen dat er een riskante situatie zou kunnen ontstaan. Daartoe werd onder meer een andere baan, de Buitenveldertbaan, vaker gebruikt voor startend verkeer. Dat extra gebruik van de oost-west lopende Buitenveldertbaan moet door de nieuwe routes overbodig worden.