De borstnaschok

Nog steeds zijn de gevolgen van Janet Jacksons borstonbloting merkbaar.

Op het water. Op tv. En in de keuken, merkt Paul Steenhuis.

Het is een trots schip, de 76 meter lange klipper Stad Amsterdam, die dezer dagen voor onder meer de gemeente Amsterdam een economische promotiereis langs Amerikaanse havens maakt: momenteel ligt de driemaster in New York.

Daar heeft ze nog geen aanstoot gegeven, maar eerder deze maand in de haven van Jacksonville (Florida) wel. Leerlingen van een Amerikaanse schoolklas die de klipper kwamen bezoeken, werden door geschokte leerkachten snel naar de achterkant van het schip gedirigeerd. Reden: aan de voorkant van het schip was een boegbeeld van een vrouw met één ontblote borst te zien. Waar deed dat aan denken? Aan de borst van zangeres Janet Jackson, die op 1 februari in een live tv-uitzending tijdens de Superbowl te zien was, omdat zanger Justin Timberlake al dan niet met opzet haar borstbedekking wegtrok. Amerika stond op zijn kop – en nog steeds is het effect van die borstontbloting niet voorbij.

Zoals bij de aanblik van het trotse Amsterdamse boegbeeld. ,,In Nederland zou niemand hier aanstoot aan nemen'', zei kapitein Pieter Brantjes eerder deze week in De Telegraaf. Adjunct-directeur Cees Rosman van rederij Stad Amsterdam bevestigt het verhaal. Maar hij wil op het borstincident verder niet ingaan. Hij verwijst naar de informatie op www.stadamsterdam.nl, waar het speciaal ontworpen boegbeeld in een lange traditie geplaatst wordt: van het geloof dat de vrouw de zee tot bedaren kan brengen, het schip en de bemanning beschermt, en tegelijkertijd het symbool is van Amsterdam, verzet, lijden, vrijheid en tolerantie.

Dat een boegbeeld onkuis gevonden wordt, is niet het enige na-ijleffect van het Jackson-borstincident. Er worden voortdurend toespelingen op gemaakt in de populaire cultuur. Om fatsoensrakkers te sarren toonde zangeres Courtney Love vorige week twee keer haar borsten aan talkshow-gastheer David Letterman, staand op zijn presentatiebureau tijdens de uitzending, met de rug naar het publiek. (Zie foto rubriek Onderschriftenwedstrijd in deze bijlage). Toen ze ging zitten, zei ze dat op haar borsten de afkorting van de media-waakhond FCC stond, die de tv-maatschappij die Jacksons borstontbloting uitzond, wil vervolgen wegens schending van de openbare eerbaarheid. Later rookte ze tijdens de uitzending een sigaret – ook een zonde in de VS.

Ondertussen heeft Janet Jackson haar eerste tv-optreden in de VS weer gehad, na nipplegate – zoals het borstincident ook wel genoemd wordt. Ze was, gekleed in een maagdelijk witte jurk, te zien in de Soul Train Music Awards-show, waar ze een oeuvreprijs kreeg. Ze dankte haar fans die haar hadden bijgestaan in haar 30-jarige carrière in `goede en slechte tijden.' Dat ze het al 30 jaar volhoudt in showbusiness, komt omdat ze `als vrouw uithoudingsvermogen' heeft, speciaal als zwarte vrouw. Jackson: ,,Ik ben er van overtuigd dat wij zwarte vrouwen een speciale, niet te vernietigen kracht bezitten, die er voor zorgt dat wij ellende kunnen overwinnen, altijd weer er bovenop kunnen komen.''

De discussie hoe zwart Janet Jackson was, was voor de kok op de website The Amateur Gourmet (de amateur-lekkerbek) van belang toen hij na nipplegate besloot Janet Jackson-borst-cakejes (cupcakes) te maken. Hij gebruikte Nigella Lawsons recept voor cappucino-cakejes uit het boek How To Be A Home Goddess, valt te lezen op www.amateurgourmet.com. Hij kiest voor zijn cakeje een koffie-verkeerdkleur à la Janet Jackson, niet die van pure chocola. Voor de tepel gebruikt hij een chocoladebonbon, en het tepelsieraad, een zonnetje, tekent hij met glazuur. Janet Jackson is volgende week te gast in David Lettermans talkshow, ter promotie van haar nieuwe cd Damita Jo. De klipper Stad Amsterdam is met indecent boegbeeld op 5 mei in Amsterdam te bewonderen.