Probleem Philips-dochter `niet materieel'

De boekhoudproblemen bij de Amerikaanse Philips-dochter Medquist zijn waarschijnlijk ,,niet materieel''. Dat zei financieel bestuurder Jan Hommen gisteren op de aandeelhoudersvergadering van het elektronicaconcern in Amsterdam. Medquist maakte woensdag bekend dat het zijn jaarcijfers moest uitstellen wegens boekhoudproblemen over de wijze van factureren aan klanten. ,,Het laatste cijfer dat ik hoorde was dat het probleem een verschil van 1,5 miljoen dollar kan veroorzaken op de netto-winst'', zei Hommen, die president-commissaris is bij Medquist.

Philips kreeg de problemen – die bekend werden door waarschuwingen van een medewerker – pas te horen nadat het zijn jaarverslag al had gepubliceerd, zei bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee. De raad van commissarissen van Medquist doet samen met zijn accountant en externe juristen een onderzoek naar de problemen. Dat onderzoek moet volgens Hommen ,,binnen enkele weken'' zijn afgerond.

Philips betaalde in 2000 een bedrag van 1,4 miljard euro voor een meerderheidsbelang van 60 procent in Medquist en kocht daarna op de beurs nog ruim 10 procent bij. De overige aandelen Medquist, een bedrijf dat de administratie van artsen en ziekenhuizen verzorgt, worden verhandeld aan de Amerikaanse beurs Nasdaq.

De beurswaarde van het Philips-belang was woensdag nog 400 miljoen euro, en daalde gisteren na het nieuws met 5 procent. In de boekhouding van Philips heeft het belang in Medquist nog een waarde van 800 miljoen euro, na een afboeking van 139 miljoen euro eind 2003. De koersdaling van Medquist leidt niet automatisch tot een verdere afboeking, zei Hommen gisteren. ,,De waarde van niet-financiële belangen wordt bepaald op basis van de kasstroom en niet op basis van de beurswaarde.''

De fouten in de facturering zijn ontstaan doordat klanten per getypte regel moeten betalen, vertelde topman Kleisterlee. ,,Maar de ene typiste maakt van dezelfde tekst meer regels dan een andere. Omdat er de afgelopen jaren veel huis-tuin-en-keukenbedrijfjes zijn overgenomen en niet goed zijn geïntegreerd, is die facturering niet overal hetzelfde.'' Sommige klanten zou te weinig zijn gefactureerd, sommige te veel.