Op avontuur

Goof Bakker werkt in de reclame en schrijft erover. Deze keer over de wonderlijke aantrekkingskracht van het woord `avontuur'.

Een van de meest gebruikte wervende woorden in de reclame is tegenwoordig `avontuur'. Er was dan ook grote behoefte aan een nieuw thema, want `status' heeft door jarenlang overvloedig gebruik volkomen afgedaan. Het thema `seks' blijft wel een constante, eigenlijk al sinds het begin van de reclame.

`Avontuur' is van een veel jongere datum, maar al jaren bezig aan een gestage opmars. Logisch, want veel producten zijn tegenwoordig avontuurlijker dan vroeger. Zo werden vakanties vroeger onveranderlijk verkocht onder verwijzing naar luieren, zon en zee. De tegenwoordige vakantieganger wil iets doen, en dat is al gauw avontuurlijker.

`Welkom in onze avontuurlijke wereld', roepen dan ook de vele aanbieders van actieve vakanties, maar bijvoorbeeld ook de importeur van Landrover.

De koppeling met `zekerheid' is al minder vanzelfsprekend, maar wel een vaste verschijning. `Veilig op avontuur', roept de verkoper van trektochten in Zuid-Amerika. `Abenteuer mit Klima-Anlage', meldt een Duitse folder voor vakanties in Afrika in een airconditioned terreinwagen.

Avontuur komt ook terug op minder voor de hand liggende plaatsen. Marlboro belooft avontuur als je filtersigaretten rookt. Smullen wordt een avontuur met de Troll 700, een zogeheten `buitenfornuis' van reclamekok Cas Spijkers. De firma Siri uit Maassluis verkoopt er zelfs personeelsavonden mee: `Origineel, uitdagend, maar toch vooral avontuurlijk', vertelt de folder. Avontuurlijk eten kan thuis met de plantaardige vleesvervanger Quorn, maar ook buiten de deur in restaurant Weijenborg in Delden. Celestial Seasonsings verkoopt avontuurlijke thee, de Tarrango Winery uit Australië avontuurlijke rode wijn. Kinderen drinken avontuurlijke Taksi-limonade.

Avontuurlijke erotiek belooft de lotion die het vrouwenverzendhuis Mail & Female u toestuurt en hetzelfde geldt voor de mannengeur Pen Duick. Compleet avontuurlijk winkelen kunt u zelfs: bij Xenos op het Zuidplein in Rotterdam.

`Een avontuur van A tot Z', bedacht ik zelf ooit voor een digitale encyclopedie op cd-rom. De klant zei er onmiddellijk `ja' op. Geen wonder als je zoiets saais als een encyclopedie weet te koppelen met het magische begrip `avontuur'.

Sparen wordt zelfs een avontuur met de Rocks van Texaco, het avontuurlijke equivalent van de airmiles waar de concurrent mee strooit. `Maak van sparen een avontuur', kopt de cadeaufolder. Zegels plakken verheven tot een ontdekkingsreis. Nieuw is overigens dat u nu die avontuurlijk Rocks sinds kort bijeen kunt sparen terwijl u uw winkelwagentje voortduwt tussen de rekken en koelvitrines van Super de Boer.