Voorkeur Beeldende kunst

Charlotte Schleiffert

Ze ziet eruit als een femme fatale, maar het schaamhaar dat onder haar hotpants uitpiept, oogt minder vrouwelijk. Twee roze borstjes steken, als de billen van een baviaan, af tegen haar bruine, behaarde romp. Op haar hoofd draagt ze een soort helm, zodat we nooit zeker zullen weten of deze geschilderde, meer dan levengrote figuur nu een man is of een vrouw. De travestiet, of transseksueel, is nog een van de beschaafdste types op de overzichtstentoonstelling van Charlotte Schleiffert (1967) in Museum Boijmans Van Beuningen. De portrettengalerij die zich rondom het trappenhuis van het museum uitstrekt, omvat ook eenbenige prostituees, pooiers met rattenkoppen of ramshoofden en Hells Angels. Stuk voor stuk zijn ze getekend door hun leven in de goot. Maar hun verminkingen dragen ze met waardigheid. Inspiratie vindt Schleiffert in de directe omgeving van haar Rotterdamse atelier, dat uitkijkt op de afwerkplekken van de Keileweg. Maar ook verre reizen hebben haar werk beïnvloed. Schleiffert is in de loop der jaren milder geworden. In haar vroegere werken wilde ze zich nog wel eens ontpoppen als feministe. Maar gebleven is de felheid waarmee die onderwerpen in beeld worden gebracht. Geen kunstenaar die verf met zoveel agressie op doeken of vellen papier kan smijten. Het is jammer dat Museum Boijmans van Beuningen het eerste museale overzicht van haar heeft weggemoffeld in achterafzaaltjes. Charlotte Schleiffert, momenteel toch een Nederlands grootste schildertalenten verdient beter.

Feel no shame, schilderijen en tekeningen van Charlotte Schleiffert t/m 9 mei in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam.

En verder

Vis vitalis; stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, 1550-1700 t/m 9 mei Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di t/m zo 11-17u'; Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei en Edward Steichen t/m 25 en Mike Disfarmer t/m 11 april in de Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Tacita Dean t/m 16 mei De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di-zo 11-17u; Hans Op de Beeck t/m 11 april GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di t/m zo 12-20u; Antonio Saura, kruisigingen t/m 18 april Cobra Museum, Sandbergplein 1-3, Amstelveen. Di-zo 11-17u.

Van Corot tot Cézanne

Het 19de-eeuwse conflict tussen de klassieke schilderkunstige opvatting van de natuur en een nieuwe opvatting die leidde tot en plein air geschilderde landschappen, is het onderwerp van De natuur als atelier in het Gemeentemuseum. De conservatoren zijn geslaagd in hun opzet om de conflicterende opvattingen zichtbaar te maken. Naast verrassende werken van onbekende schilders zijn er beroemde meesters als Monet, Cézanne, Bonnard en Courbet.

Van Corot tot Cézanne – De natuur als atelier t/m 9 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

Yinka Shonibare

De meeste installaties van Yinka Shonibare in Museum Boijmans van Beuningen bestaan uit etalagepoppen, altijd zonder hoofd, in jurken en pakken van `Dutch Wax' een vrolijk gekleurde stoffensoort met wilde patronen. Deze `Afrikaanse stoffen', al decennia ontworpen en gemaakt in Helmond en Manchester, zijn populair en veel Afrikanen dragen het als typisch voorbeeld van een `eigen' Afrikaanse identiteit. Op genadeloze buit Shonibare deze cultuurkluts uit.

Yinka Shonibare, Double Dutch t/m 24 apr Museum Boijmans van Beuningen, Museumpark 18-20, R'dam.

Dante Gabriel Rossetti

Op de mooi onderbouwde expositie over Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) in het Van Goghmuseum, Amsterdam zijn alle grote werken van de schilder present.

De Pre-Raphaelite Rossetti is te zien als schepper van decadente dromen van hypergevoelige, in zichzelf gekeerde vrouwen, van verholen erotiek. Rond 1860 begom Rossetti grote vrouwenportretten in Venetiaanse stijl te maken vooral van zijn vaste model en latere vrouw, de beeldschone, maar tragische Elizabeth Siddal.

Dante Gabriel Rossetti t/m 6 juni in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dag 10-18u.