Rauw spel van Aluin in caféhel

In een ommezien verandert het buurtcafé in een verlopen keuken. In het café verdedigt John de eer van zijn liefje, in hun keuken haten ze elkaar. Theatergroep Aluin houdt van tempo, ritme en snelle wisselingen. Ze spelen Kopstoot van de Ierse schrijver Roddy Doyle met een enorme vaart. Geen seconde staat het spel stil, de woordenstroom is niet te temmen.

Ierse schrijvers hebben tegenwoordig een alleenvertoningsrecht op het genre dat vroeger kitchen sink drama heette. Rauwe voorstellingen die zich afspelen aan het aanrecht, getoonzet in een grauw realisme. Kopstoot heet oorspronkelijk War en dat is een treffender titel. Het gaat om de oorlog tussen twee quizteams, tussen de seksen, tussen de jonge meiden, schijnbaar om een jongen, maar in werkelijkheid om wie de sterkste is.

Kopstoot gaat over een pub quiz. De hoofdpersonen John (Marcel Roelfsema) en Bertje (Noël van Santen) ontmoeten elkaar wekelijks in het café voor een partijtje parate kennis. De quizmaster is een zijïge geheelonthouder, het enige rustpunt in deze kroeghel. Hij stelt zijn vragen op zalvende toon en het is juist daardoor dat de opstandige John telkens in woede ontvlamt. Hij en zijn tegenstander Bertje vechten om de meeste feitenkennis. Hoofdsteden, jaartallen en tal van andere weetjes krijgen ze voorgeschoteld. De slotvraag is sterk: ,,Tegen wie werd gezegd: You'll go down in history?'' Johns tegenpartij is geneigd te denken aan een beroemd figuur uit de geschiedenis; Johns partij weet het. Roddy Doyle heeft een prachtig slot voorbereid – dat ik niet zal verklappen – en regisseur Erik Snel werkt zorgvuldig naar dat slot toe.

Aluin heeft een goede naam in het bewerken van klassiek repertoire, zoals Medea en Het Verhaal van Orestes. Deze Kopstoot sluit meer aan bij hun cabaretske bewerking van Arnon Grunbergs novelle De heilige Antonio, waarin deels dezelfde acteurs aan meededen. In het overdadige decor vol tierelantijnen neemt de strijd heftige vormen aan, aangevuurd door een overmaat aan biertjes. De huwelijkscrisis tussen John en Veronica (Gabby Bakker) is subtiel verweven met de hoofdlijn. John is inderdaad een onmogelijke man en het is de grote vraag hoe Veronica het bij hem uithoudt. Hij vloekt, jent, raast en moet koste wat kost winnen.

Een quiz op televisie is bijna altijd dom en saai, maar deze kroegquiz niet. Dat is te danken aan de brutaliteit van het theaterspel. Zijn de deelnemers in de studio dociel en meegaand, hier gebeurt juist het tegendeel. Bij Aluin is theater precies wat het moet zijn: de verhevigde, onopgesmukte en rauwe weergave van de werkelijkheid.

Voorstelling: Kopstoot van Roddy Doyle door Theatergroep Aluin. Gezien: Theater Kikker, Utrecht. Regie: Erik Snel. Tournee t/m 12/6. Inl. (030) 2723092 of wwww.aluin.nl