Lufthansa snijdt fors in zijn uitgaven

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa gaat forse bezuinigingen en een herstructurering doorvoeren om weer een positief resultaat te kunnen behalen. Dit zei topman Wolfgang Mayrhuber vandaag.

Vorige maand maakte Lufthansa, het naar omzet op drie na grootste luchtvaartbedrijf ter wereld, een verlies bekend van 984 miljoen euro over 2003, hetgeen bestuursvoorzitter Mayrhuber noopte tot drastische stappen. Met name de catering-divisie LSG Chefs en de internationale reisonderneming Thomas Cook kregen vorig jaar zware klappen te verwerken als gevolg van de meervoudige crisis (wereldwijde economische crisis, oorlog in Irak, uitbreken sars-virus). In 2002 behaalde Lufthansa nog een winst van 717 miljoen euro.

,,Thomas Cook moet zijn verlies beperken, een concurrerende kostenstructuur implementeren en weer op winst uitkomen'', zo hield Mayrhuber de divisie vandaag voor. Over LSG Chefs zei hij: ,,LSG is nu al bezig met een gigantische kostenvermindering, de gehele organistie krijgt een nieuwe dimensie.'' De grootste markt voor LSG lag de afgelopen jaren in de Verenigde Staten en vooral daar leed het vorig jaar grote verliezen. Bij LSG alleen wil Lufthansa dit jaar voor 430 miljoen minder kosten maken. Over details van de bezuinigingen en herstructureringen zoals eventueel verlies van arbeidsplaatsen bij de noodlijdende divisies liet Mayrhuber zich niet uit.

Lufthansa heeft na het grote verlies de boekwaarde van zijn goodwill en bezittingen aan een nieuw onderzoek onderworpen, de geconsolideerde balans is opgeschoond en er zijn onvoorziene afwaarderingen doorgevoerd ter waarde van 783 miljoen euro. Lufthansa zal dit jaar daarom geen dividend uitkeren.

Mayrhuber toonde zich optimistisch over 2004, conform de internationale marktontwikkelingen: ,,Ons doel is duidelijk, de strategie is juist, we liggen op koers, al hebben we nog een lange weg te gaan.'' Lufthansa zal, zo verwacht de topman. dit jaar weer zwarte cijfers schrijven.

In de luchtvaartsector overheerst optimisme over de resultaten voor dit jaar. De meeste maatschappijen vergroten hun capaciteit (het aantal stoelen), met name op de transatlantische vluchten. British Airways breidt met 20 procent uit op de routes naar Noord-Amerika. Air France stelt 9 procent meer stoelen ter beschikking en ook KLM vergroot zijn capaciteit. Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing verwachten voor 2004 een stijgende vraag.